منوی دسته بندی

آنچه باید درباره ام آر آی لگن بدانید

MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی روشی است که تصاویری از بدن بیمار ارائه می‌دهد. این روند تشخیصی از ترکیبی از میدان‌های مغناطیسی، امواج رادیویی و کنتراست رنگ برای بررسی ناهنجاری‌های بدن استفاده می‌کند. ام آر آی لگن نیز یک آزمایش تصویربرداری است که برای ایجاد تصاویر از ناحیه بین استخوان‌های لگن کاربرد دارد.

اسکن لگن به پزشک کمک می‌کند که استخوان‌ها، اندام‌ها، رگ‌ها و بافت‌های موجود در این ناحیه از بدن را ببیند. بنابراین از این روش برای یافتن مشکلات استخوان‌های لگن، روده‌ها، مثانه‌، اندام‌های تناسلی، غدد لنفاوی و موارد دیگر استفاده می‌شود. در مقاله پیش‌رو آنچه که باید درباره MRI ناحیه لگن بدانید، ارائه شده است.

ام آر آی لگن چیست؟

چگونه برای ام آر آی لگن آماده شوید؟

پزشک به شما یاری می‌دهد که برای اسکن MRI لگن آماده شوید. پیش از انجام آزمایش پزشک از شما می‌خواهد که فرم‌ها و پرسشنامه‌های مورد نیاز را پر کنید. تمام موارد نوشته شده در این مدارک را برای اطمینان و آسودگی خاطر بیشتر خود با دقت بخوانید.

در صورتی که هرگونه حساسیتی دارید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. همچنین وجود هر مدل ایمپلنت در بدن به خصوص ایمپلنت فلزی را باید به او اطلاع دهید. این مسائل ممکن است که در طول MRI مشکلاتی را به وجود آورند.

خود را برای قرارگیری در یک فضای بسته آماده کنید. MIR روندی است که باید در یک فضای کوچک برای مدت زمان طولانی دراز بکشید. این موقعیت احتمال دارد که موجب استرس شما شود. در صورت نیاز تجویز آرام‌بخش توسط پزشک امکان‌پذیر است.

همچنین حتما برای انجام آزمایش همراهی با خود داشته باشید. زیرا پس از ام آر آی رانندگی خطرناک است، بنابراین شخصی باید به شما در رسیدن به خانه کمک کند.

پزشک برنامه دقیق غذایی برای پیش از معاینه شما تعیین می‌کند. به طور کلی باید 4 تا 6 ساعت قبل از اسکن از خوردن یا نوشیدن بپرهیزید. همینطور به یاد داشته باشید که حمام نروید. حمام رفتن بعد از شروع اسکن باعث ایجاد مشکل و طولانی شدن روند آن می‌شود.

2 ساعت قبل از اسکن نیز مثانه خود را خالی کرده و تا زمان اتمام آزمایش دوباره آن را تکرار نکنید. برای انجام MRI نیز باید لباس بیمارستان بپوشید. همچنین به یاد داشته باشید که جواهرات و به طور کلی اقلام فلزی خود را همراه نیاورید.

در طول ام آر آی از ناحیه لگن چه اتفاقی می‌افتد؟

ام آر آی لگن آسان و بدون درد است و در حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. کارهایی که باید در طول این آزمایش انجام دهید، عبارتند از:

  • در این مدت از شما خواسته می‌شود که روی تخت دستگاه MRI دراز بکشید؛
  • بسته به هدف این معاینه ممکن است که از ابزارهای اضافی برای بهبود کیفیت تصویر استفاده کنند. برای مثال احتمال دارد که سیم‌پیچ‌هایی در اطراف لگن یا یک پروب در رکتوم شما قرار داده شود؛
  • شما باید در طول تصویربرداری برای اطمینان از ایجاد تصاویری واضح کاملا ثابت بمانید؛
  • لازم به ذکر است که هنگام عبور میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی از بدن چیزی را حس نمی‌کنید.
  • در این مدت آهنربای MRI سر و صدا ایجاد می‌کند. بنابراین به شما برای جلوگیری از ناراحتی ناشی از صداهای تولید شده گوش‌گیرهایی داده می‌شود؛
  • در طول معاینه تکنسین مربوطه شما را می‌بیند و صدای شما را می‌شوند. همچنین شما دستگاهی اضطراری در اختیار خواهید داشت که در صورت نیاز از آن برای جلب توجه تکنسین استفاده کنید.

برای انجام این آزمایش از ماده کنتراست استفاده می‌شود. البته هر MRI انجام شده از ناحیه لگنی به کنتراست رنگی نیاز ندارد.

این ماده معمولا از طریق IV به بیمار داده می‌شود و سپس از جریان خون عبور می‌کند. کنتراست رنگی در واضح‌تر نشان دادن رگ‌ها در طول ام آر آی موثر است. بنابراین این روش احتمال پیدا کردن هرگونه ناهنجاری در ناحیه لگن را افزایش می‌دهد.

ام آر آی لگن و نحوه انجام آن

چه کارهایی باید بعد از MRI لگن صورت گیرد؟

بعد از ام آر آی لگن به روال عادی خود باز می‌گردید. در صورتی که قبل از انجام آزمایش آرام‌بخش مصرف کرده‌اید، باید برای استراحت به خانه بروید.

رادیولوژیست به تصاویر MRI شما نگاه می‌کند. سپس نتایج معاینه آن‌ها به پزشک ارسال می‌شود و او نتایج را با شما در میان می‌گذارد.

اگر ماده کنتراست به شما تزریق شده است، باید مقدار زیادی آب بنوشید. بدن شما رنگ را از جریان خون پاک می‌کند؛ بنابراین هیدراته ماندن برای جلوگیری از کم آبی مهم است.

نتایج MRI به چه معنا است؟

MRI ناحیه لگن هرگونه ناهنجاری و مشکلی را در این قسمت از بدن نشان می‌دهد. نتایج غیرطبیعی بسته به جنسیت بیمار متفاوت است.

نتایج غیرعادی نشان‌دهنده مشکلاتی برای مردان و زنان بوده و به شرح زیر است:

  • نقص مادرزادی، شکستگی یا نکروز آواسکولار (عدم خون‌رسانی به استخوان) در لگن؛
  • تومورهای استخوانی؛
  • استئوآرتریت، استئومیلیت یا سایر بیماری‌های استخوانی؛
  • سرطان مثانه یا روده بزرگ.

نتایج غیرطبیعی ام آر آی لگن برای مردان مشکلات زیر را نشان می‌دهد:

  • سرطان بیضه؛
  • سرطان پروستات.

نتایج مشکوک مشکلات زیر را در زنان نشان می‌دهد:

  • سرطان دهانه رحم، آندومتر یا تخمدان؛
  • آدنومیوز، زمانی که بافتی مشابه دیواره رحم به دیواره عضلانی رحم متصل می‌شود؛
  • نقایص مادرزادی اندام‌های تولید مثل؛
  • آندومتریوز، هنگامی که بافتی مشابه پوشش داخلی رحم در خارج از آن مانند لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها رشد می‌کند؛
  • رشد تخمدان؛
  • مشکلات ساختاری اندام‌های تناسلی؛
  • فیبروم‌های رحمی، توده‌های غیرسرطانی که روی رحم ظاهر می‌شوند.

موارد استفاده از ام آر آی لگن

آیا MRI لگن خطرناک است؟

ام آر آی لگن نیز مانند ام آر آی زانو یک روش تصویربرداری بی‌خطر است. در این آزمایشات خطر مواجه با هیچ اشعه‌ای وجود ندارد. همچنین در طول مدت انجام MRI هیچ خطر طولانی مدتی توسط میدان‌های مغناطیسی یا امواج رادیویی ایجاد نمی‌شود.

ریسک‌های ناشی از MRI استخوان لگن عبارتند از:

  • قطعات فلزی و ایمپلنت در روند آزمایش مشکلاتی را به وجود می‌آورند؛
  • صداهای بلند ناشی از تجهیزات باعث ناراحتی بیمار می‌شوند؛
  • فضای بسته دستگاه نیز باعث ایجاد استرس در افراد می‌شود. این مشکل برای افرادی با فوبیای قرارگیری در فضاهای کوچک و تنگ حادتر است؛
  • برخی از افراد به ماده کنتراست آلرژی دارند؛ البته این مشکل به ندرت اتفاق می‌افتد. مهم است که به پزشک خود در مورد هرگونه آلرژی احتمالی اطلاع دهید. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند که از هر عارضه ناشی از ماده کنتراست جلوگیری به عمل آورد.

مشکلات احتمالی ام آر آی لگن

کلام آخر

گاهی بنابر تشخیص پزشک برای شما انجام ام آر آی لگن یا شکم تجویز می‌شود. در این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره این آزمایش و نحوه آماده شدن برای انجام آن مطرح شده است.

توصیه می‌شود که با بروز کوچک‌ترین علائم و مشکلاتی در بدن خود فورا به پزشک مراجعه کنید. این مراجعه زودهنگام در تشخیص فوری و درمان موثر بیماری موثر است. موسسه سونوگرافی و رادیولوژی دکتر عباس نبی پور یکی از مراکز فوق تخصصی است که به شما در روند تشخیص بیماری کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *