منوی دسته بندی

سونوگرافی بارداری (حاملگی)

سونوگرافی در بارداری

چرا در دوران بارداری باید سونوگرافی انجام دهیم؟

سونوگرافی بارداری و یا سونوگرافی حاملگی به دلایل مختلفی در دوران بارداری قابل استفاده می باشد. همچنین ممکن است ماما یا پزشک شما در صورت تشخیص مشکلی در سونوگرافی های بارداری و یا سونوگرافی غربالگری قبلی یا آزمایش خون ، سونوگرافی بیشتری را نیز تجویز کند.

سونوگرافی حاملگی همچنین ممکن است به دلایل غیرپزشکی انجام شود ، مانند مشاهده فرزند (نوزاد) دلبند در نمایشگر سونوگرافی بصورت زنده و یا تعیین جنسیت کودک (سونوگرافی تعیین جنسیت جنین) پیش از تولد . در حالی که فناوری سونوگرافی هم برای مادر و هم برای کودک کاملا بی خطر است، اما پزشکان استفاده از سونوگرافی در مواردی که دلیل پزشکی و مزیتی نداشته باشد را توصیه نمی کنند.

جهت نوبت دهی سونوگرافی بارداری کلیک کنید.

بصورت کلی حاملگی و بارداری از نظر پزشکی به سه بازه ی سه ماهه تقسیم می شود و بهترین سونوگرافی ها  در هرکدام از این بازه های زمانی به دلایل مختلفی توسط پزشک متخصص سونوگرافی و رادیولوژی انجام می پذیرد :

سونوگرافی بارداری در سه ماهه اول بارداری

سونوگرافی بارداری در کرج

در سه ماهه اول بارداری (هفته های یک تا 12) ، سونوگرافی برای موارد زیر انجام شود:

تایید بارداری

بررسی ضربان قلب جنین

سن حاملگی کودک را تعیین کنید و تاریخ تولد را تخمین بزنید(تعیین تاریخ سزارین و یا زایمان)

بررسی بارداری چند قلویی و یا تک قلویی

بررسی جفت ، رحم ، تخمدان و دهانه رحم

بررسی بارداری خارج رحمی(EP)که با خطر مرگ برای مادر و جنین همراه است.

 تشخیص سقط جنین

بررسی رشد طبیعی در جنین و نوزاد

در سه ماهه دوم (12 تا 24 هفته) و سوم بارداری (24 تا 40 هفته یا تولد)

سونوگرافی بارداری کرج

سونوگرافی بارداری به دلایل زیر انجام شود:

کنترل رشد و موقعیت جنین  (بریچ ، عرضی ، سفالیک یاو…) این موارد جهت تعیین سلامت زایمان نوزاد بسیار با اهمیت و ضروری است. ( آیا فرزند شما با زایمان طبیعی می تواند چشم به جهان بگذارد و یا بهترین نوع تولد برای نوزادتان سزارین است )

 بررسی جنسیت کودک

بررسی  بارداری های چندقلویی

بررسی جفت از جهت مشكلاتي مانند جفت سرراه (هنگامي كه جفت دهانه رحم را مي پوشاند) و جدا شدن جفت (هنگام جدا شدن جفت از رحم قبل از زايمان)

بررسی  از نظر مشخصات سندرم داون (به طور معمول بین 13 تا 14 هفته انجام می شود)

 بررسی از نظر ناهنجاری مادرزادی یا نقص ها مادرزادی

 بررسی جنین از نظر ناهنجاری های ساختاری و یا مشکلات جریان خون

سطح مایع آمنیوتیک را کنترل کنید

بررسی اکسیژن خون جنین

بررسی مشکلات تخمدان یا رحم مانند تومورهای بارداری

اندازه گیری طول دهانه رحم

تکمیل آزمایشات دیگر مانند آمنیوسنتز

تایید و یا رد مرگ داخل رحمی

سونوگرافی غربالگری جنین کرج

چگونه می توان برای سونوگرافی بارداری و غربالگری آماده شد؟

در طی سونوگرافی در اوایل بارداری ، ممکن است نیاز باشد که مثانه ای کاملا پر(نوشیدن مایعات قبل از سونوگرافی) داشته باشد تا تصویری واضح از جنین و اندام های تولید مثل شما حاصل شود. یک ساعت قبل از سونوگرافی باید حداقل دو تا سه لیوان آب بنوشید. قبل از سونوگرافی نباید ادرار کنید تا با مثانه پر به وقت ویزیت توسط بهترین پزشک متخصص سونوگرافی برسید.

چه اتفاقی در طی سونوگرافی رخ می دهد؟

در طی سونوگرافی ، روی میز معاینه یا تخت دراز می کشید. پزشک متخصص سونوگرافی شکم و ناحیه لگن شما را با ژل مخصوص آغشته می کند. این ژل مبتنی بر آب و کاملا بی ضرر است.این ژل به هدایت و حرکت صحیح امواج صوتی کمک می کند. در مرحله بعد ، پزشک متخصص و با تجربه در زمینه سونوگرافی یک مبدل کوچک به نام پروب را روی شکم شما قرار می دهد. آنها مبدل را برای گرفتن تصاویر سیاه و سفید بر روی صفحه اولتراسوند حرکت می دهند. همچنین ممکن است پزشک متخصص سونوگرافی اندازه گیری تصویر روی صفحه را انجام دهد و ممکن است از شما بخواهند که حین گرفتن عکس نفس خود را نگه دارید. سپس  پزشک متخصص بررسی می کند که آیا تصاویر لازم ضبط شده و آیا از وضوح کافی برخوردار هستند یا خیر . سپس ،ژل را پاک می کند و می توانید مثانه خود را خالی کنید.

انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟

 

تفاوت انواع سونوگرافی بارداری

سونوگرافی دو بعدی سه بعدی و چهار بعدی

در صورت نیاز به تصویر دقیق تر ، ممکن است از تکنیک های سونوگرافی پیشرفته تری استفاده شود (در موسسه سونوگرافی نبی پرتو کرج (گوهردشت) پیشرفته ترین تکنیک ها جهت سونوگرافی  انجام می شود). اگر در هنگام سونوگرافی های معمول و غربالگری شما مشکلی را تشخیص دهند ، موارد زیر ممکن است به پزشک برای  به تشخیص رسیدن کمک شایانی کند:

سونوگرافی از طریق واژن (TVS)

سونوگرافی از طریق واژن ممکن است برای ایجاد تصویر واضح تر انجام شود. این سونوگرافی به احتمال زیاد در مراحل اولیه بارداری مورد استفاده قرار می گیرد ، درصورتی که گرفتن تصویر واضح دشوارتر است. برای این آزمایش ، یک پروب سونوگرافی کوچک به واژن وارد می شود. هنگام ضبط تصاویر ، کاوشگر در پشت واژن شما قرار می گیرد.

سونوگرافی 3 بعدی

بر خلاف سونوگرافی 2-D سنتی ، سونوگرافی (۳ بعدی) 3-D به شما اجازه می دهد عرض ، قد و عمق جنین و اندام های نوزادتان را ببیند. این سونوگرافی می تواند به ویژه در تشخیص مشکلات مشکوک در دوران بارداری مفید باشد. سونوگرافی (۳ بعدی) 3-D همان روش سونوگرافی استاندارد و سنتی را دنبال می کند ، اما با یک تفاوت مهم و آن اینکه در این روش از یک پروب و نرم افزار ویژه برای ایجاد تصویر (۳ بعدی) 3-D استفاده می کند و صد البته تصویر واضح تری را ایجاد می کند. این امر همچنین نیاز علاوه بر نیاز به دستگاه های پیشرفته نیاز به مهارت ویژه پزشک متخصص سونوگرافی دارد .

سونوگرافی (۴ بعدی)  4-D

سونوگرافی (۴ بعدی)  4-D برخلاف سونوگرافی های دیگر یک فیلم متحرک از جنین ایجاد می کند. این روش تصویر بهتری از چهره و حرکات کودک ایجاد می کند. همچنین هایلایت ها و سایه ها را بهتر ثبت می کند. این سونوگرافی مشابه سایر سونوگرافی ها بوده ، اما با تجهیزات خاص انجام می شود.(شما می توانید جهت انجام سونوگرافی (۴ بعدی) با موسسه دکتر نبی پور اشرفی تماس بگیرید  )

اکوکاردیوگرافی جنین

اگر پزشک برای کودک شما نقص قلبی مادرزادی تشخیص دهد ، اکوکاردیوگرافی جنین انجام می شود. این آزمایش ممکن است مشابه سونوگرافی سنتی بارداری انجام شود ، اما انجام آن ممکن است بیشتر به طول بی انجامد. این تصویر عمقی از قلب جنین ثبت می کند – تصویری که اندازه ، شکل و ساختار قلب را نشان می دهد. در این سونوگرافی همچنین دکتر متخصص سونوگرافی شما به بررسی نحوه عملکرد قلب کودک شما ، که می تواند در تشخیص مشکلات قلبی مفید نیز باشد می پردازد.