منوی دسته بندی

سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی سینه در بانوان

سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود؟

قبل از توضیح دادن در مورد سونوگرافی سینه، ابتدا بافت سینه (پستان) را بررسی می کنیم. پستان از مخلوطی از بافت فیبروگلاندولار (غده ای) و بافت چربی تشکیل شده است، بافت غده ای به طور مساوی در پستان پخش نشده است و معمولا در ربع جانبی فوقانی برجسته تر است. مقدار بافت غده ای به تغییرات هورمونی پاسخ می دهد و در طول چرخه قاعدگی یا دوران بارداری و شیردهی تغییراتی را نشان می دهد و میزان بافت های غده ای پستان با افزایش سن کاهش می یابد. در خانم های جوان، بافت پستان عمدتا حاوی بافت غده ای یا گراندولار است که در زمان بارداری و شیر دهی بسیار برجسته می شود و در زنان مسن بافت غده ای به تدریج با چربی جایگزین می شود.

سونوگرافی سینه در بانوان

سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام سونوگرافی سینه چگونه است؟

در سونوگرافی سینه از یک مبدل استفاده می شود که امواج صوتی با فرکانس بالا ساطع می کند تا انعکاس آن ها به تصویر تبدیل شود  هنگامی که این مبدل روی پستان قرار می گیرد اولین لایه ای که در سونوگرافی بعد از  پوست دیده می شود مخلوطی از بافت غده ای و چربی است و در ادامه دیواره قفسه سینه با عضله پکتورال و دنده ها و عضلات بین دنده ای است که با توجه به تفاوت میزان جذب امواج اولتراسوند تصویر بر روی نمایشگر دستگاه سونوگرافی تشکیل می شود.

در سونوگرافی سینه بافت چربی موجب ایجاد نواحی هایپواکو یا سیاه می شود و بافت غده ای نواحی روشن یا هایپراکو را ایجاد می کند.

بهترين زمان انجام سونوگرافي سينه

سونوگرافی سینه در هر زمانی قابل انجام است و بدلیل نداشتن اشعه در آزمایش سونوگرافی بارداری ( در صورت لزوم ) و شیردهی مانعی ندارد. سونوگرافی ازهر دو سینه و معمولا همزمان با سونوگرافی زیر بغل انجام می پذیرد. بهترین زمان انجام سونوگرافی پستان پس از اتمام قاعدگی می باشد. اما در مورد سن سونوگرافی پستان از ۲۵ سال به بالا بهترین زمان انجام سونوگرافی است.

خواندن جواب سونوگرافی سینه (تفسیر سونوگرافی پستان):

خواندن سونوگرافی سینه

تفسیر سونوگرافی سینه

بیشترین یافته های غیر طبیعی که در سونوگرافی سینه دیده می شوند عبارتند از کیست سینه، فیبرادنوما پستان، سرطان پستان و تجمع کانونی بافت فیبروگلاندولار که این موارد معمولاً باعث ایجاد توده برجسته و قابل لمس می شوند که در ادامه هر کدام را با جزئیات بیشتری توضیح می دهیم.

فبیروآدنوما در سونوگرافی سینه چگونه دیده می شود؟

فیبرادونوما توده های خوش خیمی هستند که معمولا در خانم های جوان مخصوصا گروه سنی پانزده تا بیست و پنج سال دیده می شوند. این کیست ها در سونوگرافی پستان به خوبی دیده می شود ولی نگرانی خاصی ایجاد نمی کنند.

مرکز سونوگرافی دکتر نبی پور اشرفی 
تلفن : ۰۲۶۳۴۲۰۵۹۸۱
آدرس : کرج ،گوهردشت، ساختمان البرز

سرطان پستان در سونوگرافی سینه چگونه دیده می شود؟

سرطان پستان اغلب در زنان بالای پنجاه سال دیده می شود و در زنان جوان شایع نیست. در سونوگرافی سینه که به کمک ماموگرافی سینه انجام می شود تشخیص نوع توده و خوشخیم و بذخیم بودن آن توسط متخصص سونوگرافی و رادیولوژی انجام می شود.

سرطان پستان شایع ترین بدخیمی در میان زنان است و با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان  پستان بالا می رود

بیشتر زنانی که سرطان پستان دارند بالای پنجاه سال سن دارند اما زنان جوان تر نیز ممکن است مبتلا شوند.

BIRAD بایرد در سونوگرافی پستان:

بایرد در سونوگرافی سینه برای بررسی میزان ریسک سرطان پستان است.

بایرد ۳ مشکوک به سزطان می باشد. هرچه درجه بایرد (گرید بایرد ) بالاتر باشد احتمال بروز سرطان سینه بالاتر است.

بررسی کیست پستان در سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود؟​

کیست ها شایع ترین توده های پستان هستند که به صورت حفره های پر از مایع در در سونوگرافی سینه دیده می شوند و همیشه خوش خیم اند.

تعیین ماهیت کیستیک یک توده قابل لمس در پستان بسیار مهم است چون در این صورت می توان به بیمار اطمینان خاطر داد که خطری وجود ندارد.

در سونوگرافی پستان ویژگی های معمول کیست عبارت‌اند از:

.داخل کیست معمولا هایپواکو است.

.دایره یا بیضی شکل هستند.

.حاشیه محدود و منظم دارند.

.تقویت خلفی: به دلیل اینکه مایع درون کیست امواج صوتی را به خوبی عبور می دهد،  پشت کیست یک ناحیه هایپراکو ایجاد می شود که به آن تقویت خلفی می گویند.

وقتی مایع درون کیست تخت تنش باشد، کیست گرد تر شده و قابل لمس است.

سونوگرافی سینه و کیست های پستان

کیست ها معمولا دردناک نیستند مگر اینکه دچار عوارضی مانند عفونت شوند در واقع کیست ساده که در بالا توضیح داده شد می تواند در اثر عفونت یا خونریزی به کیست عارضه دار تبدیل شود اگرکیست دچار خون ریزی یا عفونت شود مایع درون کیست پروتئینی و چسبناک می شود و در سونوگرافی هایپر اکو می شود  و همچنین  در نتیجه عفونت دیواره ی کیست نامنظم شده و افتراق آن از سرطان پستان دشوار می شود و برای تشخیص قطعی ممکن است نیاز به اسپیراسیون باشد

فیبرادونوما در سونوگرافی سینه به چه شکل هستند؟

فیبرادنوماها همان طور که گفته شد توده های خوش خیم هستند که در میان زنان جوان دیده می شوند و به ندرت در بالای پنجاه سال اتفاق می افتند

فیبرادونوما در سونوگرافی معمولا ویژگی های زیر را دارند:

هایپواکو می باشند.

.معمولا بیضی شکل اند اما گاهی به شکل دایره یا دارای چند لوب هستند

.حاشیه  محدود دارند

.گاهی اوقات دارای رگ های خونی کوچک هستند که با سونوگرافی داپلر قابل تشخیص است

.ممکن است دچار کلسیفیماسیون شوند که در سونوگرافی به صورت نقاط هایپر اکو دیده می شود

فیبرادونوما و سرطان پستان می توانند بسیار شبیه هم باشند در این مواقع توجه به سن مریض کمک کننده است همچنین در سونوگرافی سینه یک سری تفاوت هایی دارند

مثلا فیبرادنوم معمولا حاشیه منظم دارد و بیضی شکل است در حالی که سرطان پستان با حاشیه نامنظم دیده می شود.

سرطان پستان معمولا دارای نقاط کوچکی از کلسیفیکاسیون است اما فیبرادنوم نقاط بزرگتری از کلسیفیکاسیون دارد فیبرادونوما مانند کیست تقویت خلفی ایجاد می کند اما سرطان پستان موجب ایجاد سایه در پشت تومور می شود

با وجود این تفاوت ها گاهی افتراق این دو در سونوگرافی پستان ممکن نیست و برای تشخیص قطعی نیاز به بیوپسی از سینه یا نمونه برداری از پستان باشد.

بافت فیبروگلاندولار در سونوگرافی پستان چیست:

گاهی اوقات تورم کانونی بافت غده ای می تواند بسیار برجسته باشد و باعث ایجاد توده شود که در لمس کاملا شبیه توده بدخیم است اما درسونوگرافی تجمع بافت غده ای دیده می شود و چون بافت غده ای سفت تر از چربی اطراف است باعث ایجاد توده سفت می شود و حتی ممکن است دردناک باشد.

به غیر از موارد بالا ضایعات کمتر شایع دیگری در پستان ایجاد می شوند که در سونوگرافی ویژگی های قابل تشخیص خود را دارند.

اگر بیماری با هر گونه علامت بالینی مشکوک به بدخیمی مراجعه کند در صورتی که  سن فرد زیر سی سال باشد و ریسک فاکتوری مانند سابقه فامیلی بدخیمی یا سن بالا نداشته باشد،  برای بررسی بیشتر از سونوگرافی استفاده می شود اما در صورتی  که سن بیمار سی سال یا بیشتر باشد و یا ریسک فاکتور بدخیمی داشته باشد از ماموگرافی استفاده می شود همچنین در خانم های باردار در هر سنی سونوگرافی به کار می رود زیرا برخلاف ماموگرافی اشعه ندارد و بی ضرر است.

آیا سونوگرافی برای غربالگری سرطان پستان استفاده می شود؟

غربالگری سرطان سینه در سنین کمتر از چهل سال توسط سونوگرافی سینه انجام می پذیرد اما بطور معمول در سنین بالاتر از ماموگرافی پستان برای غربالگری سرطان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *