منوی دسته بندی

سونوگرافی چیست؟ (هر آنچه در مورد سونوگرافی باید بدانیم)

سونوگرافی در یک نگاه

مقدمه :

  متخصص سونوگرافی چه کاری انجام می دهد؟

  انواع مختلف سونوگرافی (سونوگرافی زنان و بارداری و …)

  آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

  نتیجه (جواب) سونوگرافی چه زمانی آماده می شود؟

  آیا سونوگرافی نیاز به استراحت دارد؟

  آیا سونوگرافی برای  ضرر دارد؟

  آیا سونوگرافی برای جنین/نوزاد مضر است؟

  مادران باردار چه زمانی باید برای سونوگرافی غربالگری به موسسه سونوگرافی مراجعه کنند؟

سونوگرافی یک روش پزشکی تشخیصی نسبتا جدید است که با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا (فرا صوت) تصاویر بصری متحرکی از اندام ها ، بافت ها یا جریان خون در داخل بدن تولید می کند. این نوع روش اغلب به عنوان سونوگرام یا آزمایش سونوگرافی شناخته می شود.

سونوگرافی در لغت به معنای امواج صوتی با فرکانس های بالاتر از حد شنیداری انسان است. در عمل امواج سونوگرافی از نظر خصوصیات فیزیکی با صدای “طبیعی” (شنیدنی) تفاوتی ندارد ، با این تفاوت که انسان نمی تواند آن را بشنود.

 

متخصص سونوگرافی چه کاری انجام می دهد؟ سونوگرافی تشخیصی روش نوینی است که با استفاده از تجهیزات تخصصی و پیشرفته تصاویری از ساختارهای داخل بدن انسان ایجاد می کند در ادامه تصاویر سونوگرافی توسط متخصصان سونوگرافی و رادیولوژی برای تشخیص های پزشکی و درمان استفاده می شود. فرآیند سونوگرافی شامل قرار دادن دستگاه کوچکی به نام مبدل (پروب) در برابر پوست بیمار در روی بدن برای تصویربرداری است. مبدل مانند بلندگو و میکروفون کار می کند زیرا می تواند صدا را منتقل و دریافت کند. این دستگاه  امواج صوتی با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستد ، سپس امواج صوتی را هنگام برخورد و بازتاب از ساختارهای مختلف بدن از جمله بافت های نرم، استخوان و جنین تشخیص می دهد. ساختارهای مختلف در بدن این امواج صوتی را متفاوت منعکس می کند. امواج صوتی منعکس شده توسط رایانه تجزیه و تحلیل می شود تا تصویری از ساختار (ساختارها) بر روی مانیتورپدید آید. سپس پزشک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ماهر، با تجربه و با سابقه از روی تصاویر می تواند بافت ها و اندام های طبیعی و غیر طبیعی را از هم افتراق دهد و سونوگرافی را تفسیر کند. تصاویر ایجاد شده توسط پزشکان متخصص در سونوگرافی به پزشکان سایر رشته های تخصصی و جراحان در تشخیص و درمان فرایندهای متعدد بیماری کمک می کند. پزشکان سونوگرافیست از اعضای ارزشمند تیم مراقبت های بهداشتی هستند و برای به رسیدن به تشخیص نهایی، به آنها اعتماد می شود.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی:

بیشتر انواع سونوگرافی نیاز به آمادگی قبلی ندارند اما بعضی از انواع سونوگرافی مانند سونوگرافی های سریال حاملگی و بارداری در شرایط خاصی انجام می شوند.

نتیجه سونوگرافی چه زمانی آماده می شود؟

مراکز معمولا بین چند ساعت تا چند روز بعد از سونوگرافی نتیجه بیمار را گزارش می کنند اما از آنجا که در مرکز سونوگرافی نبی پرتو کرج (گوهردشت) پزشک متخصص سونوگرافی و رادیولوژی همه روزه حضور دارد و همچنین تمامی امکانات و تجهیزات به روز می باشد شما عزیزان می توانید در همان روز که سونوگرافی را انجام می دهید ریپورت و گزارش خود را نیز دریافت نمایید.

آیا سونوگرافی نیاز به استراحت دارد؟

بهترین پاسخ در مورد این سوال می توان بیان کرد اینست که بیشتر انواع سونوگرافی ها نیاز به استراحت ندارند. اما در بعضی انواع سونوگرافی  استراحت کوتاه مدت پس از انجام پروسیجر سونوگرافی به بیماران  توصیه می گردد.

انواع مختلف سونوگرافی شامل موارد زیر می باشد:

 

سونوگرافی های زنان و بارداری

  بیوفیزیکال

  آنومالی اسکن (۲ بعدی و ۴ بعدی)

 سونوگرافی NT  و آنومالی اسکن ۳ ماهه اول

 سونوگرافی کالر داپلر (رنگی) بارداری و IUGR

 سونوگرفی کالر داپلر جفت

 سونوگرافی های کنترل سریال بارداری و جنینی

سونوگرافی های جنرال و تخصصی

سونوگرافی کبد و پانکراس 

سونوگرافی سیستم ادراری تناسلی

سونوگرافی پستان (زنان و مردان)

سونوگرافی تیرویید

نوزادی و أطفال

کالر داپلر (رنگی) عروق (شریان و ورید)

سونوگرافی نسوج نرم

سونوگرافی ترانس پرینه

سونوگرافی ترانس آنال (مقعدی)

سونوگرافی شکم و لگن

و دیگر أنواع سونوگرافی های تکمیلی و تخصصی

بهترین و رایج ترین سونوگرافی ها کدام اند؟

قلب و رگهای خونی ، از جمله آئورت شکمی و شاخه های اصلی آن.

کبد.

كيسه صفرا.

طحال.

لوزالمعده

کلیه ها.

مثانه

رحم ، تخمدان و کودک (جنین) در مادران باردار

 

آیا سونوگرافی مضر است؟

 
برخلاف برخی دیگر از اسکن ها ، مانند سی تی اسکن ، اسکن های سونوگرافی بیمار را در معرض اشعه قرار نمی دهد. سونوگرافی خارجی و داخلی هیچ عارضه جانبی ندارند و به طور کلی بدون درد هستند ، اگرچه ممکن است با فشار دادن پروب بر روی پوست یا وارد شدن به بدن ، احساس ناراحتی خفیفی بکنید.

آیا سونوگرافی برای جنین/نوزاد مضر است؟
تمام اقدامات پزشکی خطرناک است. اما ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سونوگرافی قبل از تولد که توسط پزشک متخصص به درستی انجام شده باشد به مادر یا فرزند متولد شده آسیب برساند. سونوگرافی صحیح و کامل به این معنی است که سونوگرافی (غربالگری) توسط پزشک متخصص با دستگاه های پیشرفته، آخرین متدهای روز دنیا و رعایت تمام نکات بهداشتی انجام شود. در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی شود و این موضوع سبب می شود کمترین خطری جنین و مادر را تهدید نکند.
مادران باردار چه زمانی باید برای سونوگرافی غربالگری به موسسه سونوگرافی مراجعه کنند؟
کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) می گوید که زنان باید در سه ماهه اول ، قبل از هفته چهاردهم بارداری ، حداقل یک سونوگرافی تحت نظر بهترین پزشکان متخصص سونوگرافی انجام دهند. همچنین در سه ماهه دوم بارداری ، بین هفته های 18 تا 22 بارداری ، حداقل یک سونوگرافی دیگر نیز باید صورت بگیرد. البته توجه داشته باشید که این تعداد کمترین تعداد سونوگرافی بوده و در شرایط دیگر بر آن افزوده می گردد.

نتیجه گیری :

 با رعایت مواردی که در این مقاله به خوبی بدان اشاره شد می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید چرا که از سونوگرافی برای تشخیص زود هنگام بیماری و همچنین پیگیری های بعد از درمان بیماری استفاده می شود.