منوی دسته بندی

تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی چیست؟

تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی

اگر شما هم باردار هستید و منتظر به دنیا آمدن فرزند دلبند خود هستید، حتماً درمورد انجام سونوگرافی‌هامختلف شنیده اید و سردرگم هستید که کدام سونوگرافی بهترین انتخاب برای شماست و کمترین ضرر را برای شما و فرزند شیرین شما دارد؟ حتماً این مطلب را از ابتدا بخوانید چون قرار است تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی را بدانید و با آگاهی وقت و هزینه خود را صرف بهترین کنید. پس با ما همراه باشید.

سونوگرافی معمولی چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

سونوگرافی معمولی

سونوگرافی معمولی یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای درون بدن شما استفاده می‌کند. تصاویر می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و هدایت درمان انواع بیماری‌ها و شرایط ارائه دهند. اکثر معاینات اولتراسوند با استفاده از دستگاه سونوگرافی در خارج از بدن شما انجام می‌شود، اگرچه برخی شامل قرار دادن یک دستگاه کوچک در داخل بدن شما هستند. در ادامه به تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی می پردازیم.

برای چه مواردی سونوگرافی معمولی انجام می‌شود؟

سونوگرافی به دلائل زیادی استفاده می‌شود، از جمله:

  • رحم و تخمدان‌ها را در دوران بارداری مشاهده کنید و سلامت کودک در حال رشد را بررسی کنید.
  • بیماری کیسه صفرا را تشخیص دهید.
  • جریان خون را ارزیابی کنید.
  • یک سوزن را برای بیوپسی یا درمان تومور راهنمایی کنید.
  • توده سینه را معاینه کنید.
  • غده تیروئید را بررسی کنید.
  • مشکلات دستگاه تناسلی و پروستات را پیدا کنید.
  • ارزیابی التهاب مفصل (سینوزیت)
  • بیماری متابولیک استخوان را ارزیابی کنید.

مزایا و معایب سونوگرافی معمولی

همان‌طورکه می‌دانید سونوگرافی معمولی هم مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

سونوگرافی معمولی یک روش بی‌خطر است که از امواج صوتی کم توان استفاده می‌کند. هیچ خطر شناخته شده‌ای وجود ندارد.

سونوگرافی ابزار ارزشمندی است، اما محدودیت‌هایی دارد. امواج صوتی به‌خوبی در هوا یا استخوان حرکت نمی‌کنند، بنابراین اولتراسوند در تصویربرداری از قسمت‌هایی از بدن که دارای گاز هستند یا توسط استخوان پنهان شده‌اند، مانند ریه‌ها یا سر مؤثر نیست. سونوگرافی همچنین ممکن است قادر به دیدن اشیایی نباشد که در اعماق بدن انسان قرار دارند. برای مشاهده این نواحی، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری دیگری مانند اسکن CT یا MRI یا اشعه ایکس را بخواهند.

تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی؛ موارد استفاده از سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی

در سال‌های اخیر، تصاویر سونوگرافی سه بعدی رایج شده است. سونوگرافی سه بعدی معمولاً در محیط‌های پزشکی استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به وضوح اندام‌های داخلی جنین در حال رشد را نشان دهد؛ اگرچه سونوگرافی 3 بعدی ممکن است در تشخیص ناهنجاری‌های صورت یا اسکلتی مفید باشد.

اولتراسوندهای سه بعدی با کنار هم قرار دادن چندین تصویر دو بعدی که در زوایای مختلف گرفته شده‌اند، تصویر خود را تولید می‌کنند. بسیاری از والدین از تصاویر سه بعدی لذت می‌برند؛ زیرا احساس می‌کنند که می‌توانند ظاهر کودکشان را بهتر از آنچه که تصاویر دو بعدی است، ببینند. با این حال، کارشناسانی مانند سازمان غذا و دارو (FDA) و کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توصیه می‌کنند که از انجام سونوگرافی سه بعدی صرفاً برای سرگرمی خودداری کنید.

به‌منظور محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما و تشعشع، اصل “تا حد قابل قبولی کم” (ALARA) چیزی است که تکنسین‌های اولتراسوند را در یک محیط بالینی راهنمایی می‌کند. سونوگرافی ممکن است برای جنین یا فرد باردار انجام دهد.

در محیط‌های غیربالینی، مانند مکان‌هایی که تصاویر «یادگاری» ارائه می‌کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که جلسه چقدر طول بکشد یا دستگاه اولتراسوند به‌درستی کار کند.

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی

به‌طور معمول، در طول سونوگرافی سه بعدی در هفته‌های میانی بارداری، پزشک شما ضربان قلب کودک را بررسی کند. در تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی می توان گفت که  سونوگرافی سه بعدی مزایای بیشتری نسبت به سونوگرافی معمولی دارد که به شرح زیر است:

  • تکنسین سونوگرافی شما تعداد ضربان در دقیقه را اندازه‌گیری می‌کند تا مطمئن شود که قلب کودک شما به‌طور طبیعی می‌تپد.
  • مکان کودک خود را در رحم به‌درستی نشان می‌دهد.
  • این برای اطمینان از اینکه جنین در داخل رحم رشد می‌کند و حاملگی خارج از رحم نیست. حاملگی خارج از رحمی به این معنی است که جنین در لوله فالوپ یا مکانی دیگری غیر از رحم قرار می‌گیرد. با این حال در اکثر موارد، علائم حاملگی خارج از رحم در اوایل ظاهر می‌شود و اسکن برای تایید وضعیت انجام می‌شود.
  1. اندازه کودک خود را اندازه بگیرید

در سونوگرافی اندام‌های نوزاد شما به طور کامل بررسی می شود مانند جمجمه، دور سر، امتداد استخوان ران و اطراف شکم تا پزشک مطمئن شود که او به اندازه‌ای است که باید باشد. اگر این اولین سونوگرافی شماست و مشخص شد که کودک شما بیش از دو هفته از جایی که باید باشد عقب یا جلوتر است، احتمالاً تاریخ زایمان شما نادرست است و به شما سونوگرافی جدید داده می‌شود.

اگر نگرانی در مورد نحوه رشد کودک شما وجود دارد، پزشک شما یک یا چند سونوگرافی سه  بعدی را برای بررسی چگونگی پیشرفت کودک شما تجویز می‌کند.

بررسی کنید که آیا بیش از یک نوزاد وجود دارد یا خیر

تا این مرحله، احتمالاً می‌دانید که دوقلو یا چندقلوهای بالاتر را حمل می‌کنید. اکثر زنانی که چند قلو حامله می‌شوند در سه ماهه اول بارداری خود اندازه‌های بزرگی دارند و در آن مرحله سونوگرافی انجام می‌دهند تا تعداد نوزادانشان را تایید کند. این موضوع هم تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی را نشان می‌ذهذ.

2. محل جفت را بررسی کنید

هنگامی که جفت دهانه رحم را می‌پوشاند (جفت سرراهی)، می‌تواند باعث خونریزی بدون درد اما شدید در مراحل بعدی بارداری شود. اگر پزشک شما این وضعیت را تشخیص دهد، احتمالاً در اوایل سه ماهه سوم بارداری، یک اسکن 3 بعدی برای بررسی اینکه آیا جفت همچنان دهانه رحم را می‌پوشاند یا نه، تجویز می‌شود.

  • اگر متوجه شدید که این بیماری را دارید، مهم است که وحشت نکنید. اکثر جفت سرراهی که در سونوگرافی قبل از 20 هفته یافت می‌شوند، قبل از زایمان خود را اصلاح می‌کنند.
  • مقدار مایع آمنیوتیک در رحم را ارزیابی کنید.
  • نوزاد را از نظر ناهنجاری‌های فیزیکی بررسی کنید.
  • سعی کنید جنسیت کودک خود را تعیین کنید.

معایب سونوگرافی 3D

تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی در این است که امواج صوتی مورد استفاده در سونوگرافی سه بعدی نسبتاً ایمن هستند، اما ممکن است دمای بافت‌هایی را که در طول این اسکن مورد هدف قرار می‌گیرند، افزایش دهند. از این رو، متخصصی که سونوگرافی سه بعدی را انجام می‌دهد، باید مراقبت لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیبی به بافت بیمار وارد نمی‌شود.

با توجه به افزایش دما، برخی از پزشکان معتقدند که این روش ممکن است باعث آسیب به بافت‌ها شود و همچنین ممکن است حفره‌های گازی در بافت و مایعات ناشی از افزایش دما ایجاد شود.

یکی دیگر از خطرات سونوگرافی سه بعدی این است که وقتی کاوشگر روی قسمتی از جنین قرار می‌گیرد که در حال مشاهده است، جنین ممکن است گرما و ارتعاشات ایجاد شده از پروب را احساس کند و از این رو دور شود.

خطر تجسم مصنوعات در سونوگرافی سه بعدی وجود دارد، مانند تکثیر قسمت‌هایی از بدن یا قسمت‌های از دست رفته در جنین و غیره. این خطر مصنوعات در صورتی بیشتر است که سونوگرافی سه بعدی توسط یک فرد بی‌تجربه انجام شود.

نتیجه‌گیری

تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی

فناوری سونوگرافی سه بعدی از بسیاری جهات برای مطالعه بارداری مفید است. با توجه به تفاوت سونوگرافی معمولی و سه بعدی برخی بر این باورند که امواج صوتی مورد استفاده در سونوگرافی سه بعدی ممکن است باعث آسیب به بافت‌های داخل و اطراف رحم شود. هیچ نتیجه قطعی یا مدرکی وجود ندارد که از چنین نظریه‌هایی پشتیبانی کند.

بنابراین، تنها مراقبتی که پیشنهاد می‌شود رعایت شود این است که سونوگرافی سه بعدی (یا هر نوع سونوگرافی دیگر) توسط یک متخصص مجرب انجام شود. این تضمین می‌کند که این روش به شیوه‌ای سیستماتیک و مناسب انجام می‌شود، نه فقط برای به‌دست آوردن نتایج دقیق، بلکه برای اجرای ایمن روش اولتراسوند سه بعدی. بسیار تأکید شده است که سونوگرافی سه بعدی فقط برای اهداف پزشکی انجام شود و نه برای اهداف سرگرمی، مانند صرفاً داشتن یک تصویر واضح از جنین در رحم برای داشتن یک تصویر یادگاری از فرزند شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *