منوی دسته بندی

تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی

تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی امکان‌پذیر است

آیا می‌دانید تشخیص درست بیماری توسط پزشک، نصف راه درمان است. اولین قدم برای درمان، تشخیص درست است. ابزارها و لوازم زیادی برای تشخیص فوری بیماری‌های مختلف تولید شده‌اند، اما تشخیص آمبولی ریه یکی از مشکلاتی است که هنوز با چالش‌های متفاوتی همراه است.

آمبولی ریه یک عارضه خطرناک است که فرد مبتلا باید در صورت بروز علائم حتما به پزشک مراجعه کند. یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی است که توسط پزشکان تجویز می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با خطرات احتمالی این بیماری بیشتر آشنا شوید.

آمبولی ریه چیست؟

تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی

به انسداد یا گرفتگی که در یکی از شریان‌های ریوی به وجود می‌آید، آمبولی ریه می‌گویند. در بیشتر موارد لخته‌های خون باعث به جود آمدن این عارضه هستند که از وریدهای عمقی پا یا به ندرت از دیگر قسمت‌های بدن به ریه‌ها می‌روند.

این لخته‌ها جریان خون به ریه‌ها را مسدود می‌کند که باعث می‌شود، زندگی فرد مبتلا به خطر بیفتد؛ چون سبب می‌شود ریه‌های شما اکسیژن‌‌رسانی به بقیه بدن را دشوارتر انجام دهند. به همین دلیل تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی و درمان سریع این بیماری برای رفع خطر مرگ بسیار حیاتی است.

مهم‌ترین نشانه‌های آمبولی ریه

علائم این بیماری در افراد مختلف بسیار متفاوت است، اما وجود هر کدام از این علائم تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی را واجب می‌کند. شدت این علائم به اینکه چه مقدار ریه درگیر شده است، اندازه لخته و بیماری‌های زمینه‌ای فرد مبتلا مثل بیماری قلبی یا ریوی بستگی دارد.

در این قسمت مهم‌ترین علائم و نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. تنگی نفس: این نشانه معمولا خیلی ناگهانی بروز می‌کند که با تلاش فرد مبتلا برای نفس کشیدن بدتر می‌شود.
  2. درد قفسه سینه: این درد ممکن است به صورت حمله قلبی حس شود، اصطلاحا گفته می‌شود درد سریع و تیز است که با نفس کشیدن عمیق، سرفه کردن و خم شدن ممکن است که احساس شود.
  3. سرفه کردن به همراه خون: ممکن است همراه سرفه‌ها خلط خونی خارج شود.

نشانه‌هایی که ممکن است با آمبولی ریه رخ دهد

علاوه بر نشانه‌هایی که در قسمت بالا گفته شد، برخی علائم دیگر هم ممکن است که با آمبولی ریه رخ دهد. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • تعرق خیلی زیاد
  • تب
  • تورم یا احساس درد در قسمت ساق پا
  • پوست مرطوب یا بد رنگ

چه کسانی در معرض ابتلا به آمبولی ریه هستند؟

گرفتگی رگ‌های خونی

این عارضه ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما عوامل خاصی وجود دارد که خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. اگر یکی از اعضای خانواده به این عارضه دچار شده باشد، دیگر اعضا بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند.

به نوعی می‌توان گفت که آمبولی ریه ممکن است ارثی باشد که با تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی می‌توانید برای درمان آن اقدام کنید. علاوه بر این مورد شرایط دیگری هم وجود دارد که شما را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد، این عوامل عبارتند از:

  • بیماری قلبی: بیماری قلبی عروقی، به خصوص نارسایی قلبی احتمال تشکیل لخته خون را افزایش می‌دهد.
  • سرطان: برخی از سرطان‌ها مخصوصا سرطان مغز، تخمدان، لوزالمعده، روده بزرگ، معده، ریه و کلیه می‌توانند خطر لخته شدن خون را افزایش دهند، شیمی درمانی هم ممکن است یکی از عوامل افزایش احتمال ابتلا به این عارضه باشد.

زنانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان سینه داشته‌اند و درمان با تاموکسفین یا رالوکسیفن را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار دارند.

  • عمل جراحی: عمل جراحی یکی از اصلی‌ترین عوامل لخته شدن خون است، به همین دلیل قبل و بعد از انجام عمل‌های جراحی بزرگ مثل تعویض مفصل برای جلوگیری از لخته شدن خون دارو تجویز می‌کنند.
  • بیماری کرونا ویروس: افرادی که علائم شدید کووید-19 دارند، در معرض خطر آمبولی ریه قرار دارند.

آمبولی ریه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آمبولی ریه یک عارضه خطرناک است

آمبولی ریه یکی از عارضه‌هایی است که تشخیص آن با دشواری همراه است، پزشک با انجام معاینه‌های فیزیکی در مورد سلامت فرد سوالاتی می‌پرسد که اگر لازم بود آزمایشاتی را برای پیدا کردن لخته خون انجام دهد. تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی یکی از آزمایشاتی است که به شدت رایج است، اما آزمایشاتی که اغلب در صورت تنگی نفس یا درد قفسه سینه انجام می‌شود شامل این موارد است:

  • عکس قفسه سینه: نتایج این تصویربرداری ممکن است بزرگ شدن قلب یا ذات الریه را به عنوان علت علائم فرد مبتلا رد کند. اگر عکسی که توسط اشعه ایکس گرفته شده است، طبیعی باشد ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دیگری باشد.
  • الکتروکاردیوگرام (EKG،ECG): این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند که نتایج آن می‌تواند به رد احتمال حمله قلبی کمک می‌کند.
  • سی‌تی اسکن: تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی و سی‌تی اسکن برای بررسی علت آمبولی ریه یا لخته خونی انجام می‌شود.

انسداد رگ‌های خونی معمولا از پاها شروع می‎‌شوند

  • سونوگرافی: تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص این عارضه است. این آزمایش از امواج صوتی منعکس شده برای جستجوی لخته خون در وریدهای بزرگ پاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اکو: ناهنجاری‌هایی که در اندازه یا عملکرد بطن راست قلب رخ می‌دهد که ممکن است نشانه آمبولی ریه باشد.

کلام آخر

آمبولی ریه نوعی مسدود شدن رگ های خونی است که تشخیص به موقع آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. زمانی که در فردی آمبولی ریه اتفاق می افتد، احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس می‌کند و سرفه‌های همراه با خون دارد.

شناسایی این عارضه همواره با چالش‌های زیادی همراه است که تشخیص آمبولی ریه با سونوگرافی یکی از راه‌هایی است که توسط پزشک متخصص بسیار توصیه می‌شود. فراموش نکنید این عارضه ممکن است زندگی شما را تهدید کند، پس مراجعه به موقع یکی از ضروریات درمان است. اگر با خواندن این مطلب جواب سوال خود را نگرفته‌اید، می‌توانید سوال خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *