منوی دسته بندی

همه چیز در مورد کلسیفیکاسیون پستان

رسوباتی در سینه وجود دارند که با لمس حس نمی‌شوند و به آن‌ها کلسیفیکاسیون پستان می‌گویند. این غدد تنها در ماموگرافی مشخص می‌شوند. پیشگیری از بیماری های پستان و توجه به علائم آن نقش مهمی در سلامت ما زنان دارد. برای آشنایی بیشتر با این عارضه ادامه مطلب را از دست ندهید.

کلسیفیکاسیون سینه

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟

کلسیفیکاسیون به تجمع کلسیم در بافت‌های بدن گفته می‌شود که معمولاً در بافت استخوانی ایجاد می‌شود و استخوان را به وجود می‌آورد، اما ممکن است به‌صورت بیمار گونه در دیگر بافت‌های نرم بدن ایجاد شود و به مشکلاتی را به همراه آورد.

کلسیفیکاسیون پستان، به تجمع و رسوب کلسیم در بافت پستان گفته می‌شود. کلسیفیکاسیون در ماموگرافی به‌صورت نقطه‌های سفید و روشن در بافت نرم سینه نشان داده می‌شوند. این غده‌های کوچک معمولاً غیرسرطانی و خوش خیم هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند نشانه‌ای از سرطان باشند و نیاز به بررسی بیشتری دارند.

برای نمونه اگر مجموعه کلسیفیکاسیون تنگ باشد یا به‌صورت خطی در کنار هم از کلسیفیکاسیون‌های کوچک تشکیل شده باشد، رادیولوژیست عکس‌های بیشتر ماموگرافی را برای بررسی دقیق‌تر توصیه می‌کند. بیمار می‌تواند با پزشک خود در مورد این شرایط خاص صحبت کند.

این عارضه اغلب در زنان بالای 50 سال به وجود می‌آید. این رسوبات معمولاً بدون درد هستند و تا زمانی که فرد برای ماموگرافی مراجعه نکند، متوجه آن نمی‌شود. این نقاط به راحتی با لمس مشخص نمی‌شوند فقط در ماموگرافی به‌صورت لکه‌های سفید و روشن دیده می‌شوند.

علل ایجاد کلسیفیکاسیون پستان

دلیل ایجاد کلسیفیکاسیون در بافت سینه هنوز مشخص نیست، اما به‌طور حتم به‌علت مصرف زیاد کلسیم و مکمل‌های کلسیمی نیست. کلسیفیکاسیون در عکس‌های ماموگرافی نیمی از زنان بالای 50 سال دیده می‌شود. همچنین این مورد در عکس 10 درصد از زنان جوان نیز دیده می‌شود.

به نظر می‌رسد زنان که به هر دلیلی عمل سینه داشته‌اند یا به سینه‌های آنها آسیب رسیده است، همانند زنانی که در گذشته برای سرطان سینه درمان شده‌اند، شانس ابتلای آن‌ها به کلسیفیکاسیون بالا است و در معرض خطر بیشتری هستند.

همچنین ممکن است کلسیفیکاسیون به‌دلیل عروق پستانی در سن بالاتر یا از عفونت‌های قدیمی بافت سینه ایجاد شود.

نشانه‌های کلسیفیکاسیون سینه

علل کلسیفیکاسیون سینه

بیشتر زنانی که به کلسیفیکاسیون پستان مبتلا هستند علائمی ندارند. آن‌ها فقط از عکس‌های ماموگرافی خود متوجه می‌شوند.

انواع کلسیفیکاسیون سینه

دو نوع کلسیفیکاسیون در بافت سینه وجود دارد.

ماکروکلسیفیکاسیون

این نوع کلسیفیکاسیون معمولاً به‌صورت لکه‌های سفید، روشن بزرگ و گرد در عکس ماموگرافی دیده می‌شوند که به صوت تصادفی در بافت سینه پراکنده هستند. این شایع‌ترین نوع این عارضه است. آن‌ها معمولاً با سرطان ارتباطی ندارند و نیازمند پیگیری نیستند.

میکروکلسیفیکاسیون

این عارضه لکه‌های کوچک‌تر در عکس ماموگرافی هستند. اگرچه می‌توانند پراکنده باشند، اما معمولاً به‌صورت گروهی یا مجموعه تشکیل شده‌اند و می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد. اگر ماموگرافی، میکروکلسیفیکاسیون را پیدا کند، پزشک شما هر گونه تغییر در ظاهر آن‌ها را در گذر زمان پیدا می‌کند و معمولاً آزمایش‌های بیشتری را پیشنهاد می‌کند.

تشخیص کلسیفیکاسیون پستان چگونه است؟

تست‌های زیادی وجود دارند که پزشک شما می‌تواند برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتری از کلسیفیکاسیون مشاهده شده در عکس‌های ماموگرافی، آن‌ها را انجام دهد که شامل موارد زیر است:

ماموگرافی تشخیصی

تشخیص کلسیفیکاسیون پستان

این روش از ماموگرافی معمولی که برای غربالگری استفاده می‌کنید، دقیق‌تر است. تصاویر متعددی از زوایای مختلف بافت سینه آسیب دیده شما گرفته می‌شود که دید وسیع‌تری به رادیولوژیست شما می‌دهد. این معمولاً اولین تستی است که پزشک برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کلسیفیکاسیون‌ها انجام می‌دهد.

اگر کلسیفیکاسیون‌ها خوش‌خیم و غیرسرطانی باشند، این احتمال وجود دارد که کلسیفیکاسیون‌ها سرطانی نباشند.

اولتراسوند

این روشی است که از امواج صوتی برای گرفتن تصاویری از بافت سینه استفاده می‌شود که غیرتهاجمی و بدون درد است. این تست برای کلسیفیکاسیون‌هایی که در ماموگرافی با توده مرتبط هستند، انجام می‌شود.

MRI

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یک فرآیند پیچیده است که از آهنربا و امواج رادیویی برای گرفتن تصاویر دقیق با جزئیات بالا استفاده می‌کند. این روش بدون درد است و معمولاً اولین قدم برای ارزیابی کلسیفیکاسیون نیست. این تکنیک برای بررسی موارد جدید تشخیص سرطان، برای درمان استفاده می‌شود.

داکتوگرافی

این روش تنها در بیمارانی که ترشحاتی از سینه خود دارند استفاده می‌شود و شامل تزریق رنگ به بیمار برای تجسم بهتر مجاری و بافت در پستان است.

بیوپسی

این مرحله شامل به‌کارگیری تصویربرداری برای برداشتن قسمتی از بافت سینه است که توسط آسیب شناس معاینه شود. این کار ممکن است توسط سوزن آزمایش شود و اگر وسعت منطقه‌ای که می‌خواهند نمونه برداری کنند بالاست، معمولاً از اقدامات جراحی استفاده می‌شود.

از آنجا که کلسیفیکاسیون پستان به بهترین شکل در ماموگرافی نشان داده می‌شود، از راهنمای ماموگرافی برای بیوپسی خاصی که به آن بیوپسی استریو تاکتیک پستان می‌گویند، استفاده می‌شود.

اگرچه نمی‌توان از کلسیفیک

اسیون پستان جلوگیری کرد، اما با تشخیص زودهنگام و استفاده از عکس‌های ماموگرافی می‌توان وجود و بروز سرطان احتمالی را کنترل کرد.

درمان کلسیفیکاسیون سینه

کلسیفیکاسیون پستان معمولاً نیاز به درمان ندارد و فقط می‌توان از طریق مقایسه عکس‌های ماموگرافی قبلی با جدید روند پیشرفت و تغییر آن‌ها را مشاهده کرد. اگر طی یک یا چند مورد آزمایش نشان از وجود سرطان دیده شود، باید به متخصص سرطان رجوع کنید و طبق شرایط منحصر به فرد هر نفر نوع درمان از پرتو درمانی، شیمی درمانی، جراحی یا برداشتن بافت سینه تغییر می‌کند.

کلام آخر

یکی از بیماری‌های شایع در زنان بالای 50 سال و بعضی از زنان جوان، کلسیفیکاسیون پستان است. این بیماری معمولاً بدون علامت و درد است و حتی با لمس نیز متوجه حضور آن‌ها نمی‌شوید. تنها زمانی متوجه حضور این توده‌ها می‌شوید که عکس برداری ماموگرافی انجام داده باشید. ماموگرافی دکتر نبی پور یکی از پیشرفته ترین روش ها برای معاینه سینه ها و درمان کلسیفیکاسیون است.

معمولاً این لکه‌های سفید خوش خیم هستند و تعداد اندکی از آنها سرطانی می‌شوند. علت به وجود آمدن این عارضه هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست، اما می‌توان با انجام چکاپ‌های سالیانه در پیشگیری از آن قدمی برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *