منوی دسته بندی

همه چیز درباره فتق کشاله ران

فتق کشاله ران یکی از بیماری‌هایی است که در تمام سنین ممکن است به وجود آید. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که عضلات شکم ضعیف شوند و نتوانند از اعضای داخلی شکم مانند روده کوچک محافظت کنند. در چنین شرایطی روده کوچک از محل قرارگیری خود بیرون می‌زند و باعث ایجاد برآمدگی در ناحیه شکم می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع این بیماری، علائم و روش‌های درمان آن بپردازیم. بنابراین توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نشانه‌های بیماری فتق کشاله ران

فتق ناحیه کشاله ران باعث بروز علائمی در افراد می‌شود که در صورت عدم درمان، این علائم پیشرفت می‌کنند و عوارض جدی‌تری برای بیمار به وجود می‌آورند. نشانه‌های اولیه این بیماری عبارتند از:

  • ایجاد برآمدگی در ناحیه کشاله ران
  • احساس درد شدید در ناحیه برآمدگی
  • احساس سنگینی در ناحیه شکم و برآمدگی
  • حالت تهوع و سرگیجه
  • تب و احساس درد و تورم در بیضه

علائم بالا از شایع‌ترین علائم فتق ناحیه کشاله ران هستند که اگر نسبت به درمان آن‌ها اقدام نشود، منجر به ورود صدمه‌های جدی به بیمار می‌شود. تا جایی که فرد را نسبت به انجام کارهای روزمره و راه رفتن نیز ناتوان می‌کند.

علائم فتق کشاله ران

انواع فتق ناحیه کشاله ران

فتق ناحیه کشاله ران دو نوع است. نوع اول فتق ناحیه کشاله ران مادرزادی است و به دلایل مادرزادی از نوزادی در ناحیه شکم وجود دارد. نوع دوم آن به دلیل ضعف عضلات شکم به وجود می‌آید که علل مختلفی دارد. هر دو نوع فتق ناحیه کشاله ران خطر جدی ندارند و از بیماری‌های قابل درمان محسوب می‌شوند. اما عدم توجه به درمان این بیماری به مرور زمان می‌تواند عوارض خطرناکی را به وجود آورد.

علل به وجود آمدن فتق ناحیه کشاله ران

همانطور که پیش‌تر گفته شد، فتق کشاله ران به دلیل ضعیف شدن عضلات شکم به وجود می‌آید. عواملی مانند وارد کردن فشار به شکم هنگام انجام کارهای سنگین، بلند کردن اجسامی که وزن زیادی دارند، زور زدن و فشار وارد کردن به شکم و روده‌ها هنگام دفع مدفوع، بارداری و زایمان در بانوان و سرفه‌های شدید، می‌توانند احتمال ابتلا به فتق ناحیه کشاله ران را افزایش دهند. همچنین مشاهده‌ها نشان می‌دهند که افراد سیگاری بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شوند.

کدام دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به فتق ناحیه کشاله ران قرار دارند؟

فتق کشاله ران ممکن است تمام افراد را درگیر خود کند. اما دسته‌ای از افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این افراد عبارتند از:

  • مردان بالای 40 سال و مسن
  • داشتن سابقه خانوادگی این بیماری و به ارث رسیدن آن
  • افرادی که دچار مشکلات روده و بیماری‌هایی مانند یبوست هستند
  • نوزادانی که زودتر از موعد متولد شده‌اند
  • بانوانی که سابقه بارداری‌های پشت سرهم را داشته‌اند

افراد بالا بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری فتق ناحیه کشاله ران قرار دارند. بنابراین توصیه می‌شود که این افراد در صورت مشاهده هرکدام از علائم فتق کشاله ران هرچه سریع‌تر با پزشک مشورت کنند.

فتق ناحیه کشاله ران چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص فتق ناحیه کشاله ران از طریق معاینه دقیق برآمدگی انجام می‌شود. این معاینه معمولا به صورت ایستاده یا خوابیده انجام می‌شود. در شرایطی که بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد و تشخیص آن با معاینه امکان‌پذیر نباشد، پزشک معاینه را به کمک سونوگرافی شکمی یا MRI انجام می‌دهد.

تشخیص فتق ناحیه کشاله ران

روش‌های درمان فتق کشاله ران

این بیماری با دو روش قابل درمان است. روش اول به کمک جراحی باز انجام می‌شود و پزشک با استفاده از بیهوشی یا بی‌حسی برشی بر کشاله ران ایجاد می‌کند. سپس عضو بیرون زده را به محل قرارگیری خود باز می‌گرداند. روش دوم با لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

درمان با این روش بدین گونه است که پزشک پس از بیهوشی بیمار برش‌های کوچکی را بر شکم او ایجاد می‌کند. در مرحله بعد پزشک از طریق برش‌های ایجاد شده لوله مخصوص لاپاراسکوپی را وارد شکم می‌کند و به کمک آن عضلات آسیب دیده را درمان و به محل قرارگیری خود باز می‌گرداند.

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی فتق ناحیه کشاله ران

جراحی فتق ناحیه کشاله ران نیز مانند تمام جراحی‌های دیگر نیازمند انجام اقداماتی است که پس از جراحی باید رعایت شوند. بیمار معمولا 2 الی 3 هفته پس از جراحی بهبودی کامل خود را به دست می‌آورد. اما تا یک ماه و تا زمان بهبودی کامل باید از انجام کارهای سنگین و بلند کردن اجسامی که وزن بالایی دارند، خودداری شود. همچنین مصرف داروهای تجویزی پزشک نیز باعث تسریع روند بهبودی بیمار خواهد شد. دیگر مواردی که توصیه می‌شود، بیمار پس از جراحی آن‌ها را انجام دهد، عبارتند از رعایت رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف دخانیاتی مانند سیگار.

روش‌های پیشگیری از فتق ناحیه کشاله ران

خوشبختانه این بیماری با انجام مواردی قابل پیشگیری است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده از برنامه غذایی مناسب و حفظ وزن ایده‌آل
  • استفاده از غذاهایی که حاوی فیبر هستند و از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می‌کنند.
  • حمل نکردن اجسام سنگین
  • عدم مصرف سیگار و مواد مخدر

بیماری فتق کشاله ران با رعایت موارد بالا تاحدودی قابل پیشگیری است و در صورت ابتلا به این بیماری، باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

کلام آخر

بیماری فتق کشاله ران یکی از بیماری‌هایی است که همه افراد و به خصوص مردان در معرض ابتلا به آن قرار دارند. این بیماری در بیشتر افراد به دلایل ارثی یا مادرزادی به وجود می‌آید اما به کمک دکتر نبی پور قابل درمان است. همچنین این بیماری با رعایت مواردی به سادگی قابل پیشگیری است.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/inguinal-hernia/symptoms-causes/syc-20351547

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *