منوی دسته بندی

همه چیز درباره جفت اکرتا

جفت عضوی است که ارتباط جنین را با بدن مادر برقرار می‌کند. محل قرارگیری جفت دیواره رحم است، جفت در این قسمت قرار می‌گیرد و اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز جنین را از بدن مادر تامین می‌کند. جفت اکرتا به جفتی می‌گویند که پس از زایمان از رحم مادر خارج نمی‌شود و همچنان بر دیواره رحم باقی می‌ماند. در چنین وضعیتی مادر ممکن است با مشکلاتی مانند خونریزی‌های شدید مواجه شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره این جفت صحبت کنیم و علائم و چگونگی تشخیص آن را شرح دهیم.

جفت اکرتا چه علائمی دارد؟

این جفت با علائمی از وجود خود خبر می‌دهد که شایع‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • خونریزی شدید واژینال
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • انقباض‌های شدید رحم و احساس گرفتگی عضلات کمر
  • سردرد، سرگیجه و رنگ پریدگی پوست صورت
  • افت فشار شدید

علائم بالا از نشانه‌های جفت اکرتا هستند که مادران هنگام مشاهده هرکدام باید هرچه سریع‌تر به درمان اقدام کنند. زیرا درمان نکردن این جفت باعث بروز عوارض خطرناکی می‌شود و احتمال دارد که جان مادر و فرزند را به خطر بیندازد.

علائم و نشانه‌های جفت اکرتا

علل به وجود آمدن جفت اکرتا

احتمال به وجود آمدن این جفت معمولا بسیار کم است و از هر 100 مادر ممکن است که تنها یک مادر را درگیر خود کند. اما مواردی باعث به وجود آمدن این جفت می‌شوند که عبارتند از:

  • مصرف دخانیات در دوران بارداری مانند سیگار
  • بارداری در سن بالا مثلا از سی و پنج سالگی به بعد
  • سابقه زایمان‌های متعدد و سزارین
  • سابقه داشتن جراحی‌های رحمی

پزشکان معتقد هستند که موارد بالا احتمال به وجود آمدن این جفت را افزایش می‌دهد، بنابراین مادران در دوران بارداری باید به شکل منظم برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

جفت اکرتا چند نوع است؟

این جفت دو نوع است. نوع اول آن معمولا خطرات بیشتری دارد و عوارض بیشتری را به وجود می‌آورد. محل قرارگیری آن در قسمت دهانه رحم است که کل این قسمت را می‌پوشاند. نوع دوم این جفت نسبت به نوع اول خطر کمتری دارد، اما با عوارضی مانند خونریزی همراه است. محل قرارگیری این جفت نزدیک به دهانه رحم است.

انواع جفت نوع اکرتا

نحوه تشخیص جفت از نوع اکرتا

خوشبختانه این جفت از طریق انجام آزمایش‌های دوران بارداری و سونوگرافی قابل تشخیص است. سونوگرافی این امکان را به پزشک می‌دهد که جفت و نوع آن را بررسی کند و از بروز عوارض جلوگیری کند. به طور مثال زمانی که پزشک جفت اکرتا را تشخیص داد، زایمان سزارین را برای مادر درنظر می‌گیرد. زیرا از طریق این زایمان جفت از نوع اکرتا را می‌توان از رحم مادر خارج کرد.

درمان جفت نوع اکرتا چگونه است؟

درمان این جفت به 3 روش انجام می‌شود. اگر جفت بسیار پیشرفته و با خونریزی‌های شدیدی همراه باشد، درمان آن باید به وسیله جراحی هیسترکتومی انجام شود. در این جراحی رحم باید به طور کامل از بدن مادر خارج شود به همین دلیل امکان بارداری مجدد برای مادر وجود ندارد. در مواردی نیز این جفت از طریق جراحی‌ها از بدن خارج می‌شود و اگر نوع آن حاد نباشد، از طریق مصرف برخی از داروها قابل درمان است.

درمان به کمک استراحت مطلق

گاهی اوقات درمان این جفت از طریق استراحت مطلق امکان‌پذیر است و نیازی به مصرف دارو یا جراحی ندارد. استراحت مطلق شامل استراحت لگن نیز می‌شود، منظور از استراحت لگن خودداری از برقراری رابطه جنسی و استفاده نکردن از وسایلی مانند کاپ قاعدگی یا تامپون است. همچنین در کنار استراحت لگن، مادر باید مدت زمانی را بسته به نظر پزشک در رختخواب استراحت کند و داروهای تجویزی مادر را نیز به شکل منظم مصرف کند.

پیشگیری از به وجود آمدن جفت اکرتا

با اینکه این جفت ممکن است هر مادری را درگیر کند، اما خوشبختانه روش‌هایی برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • رعایت فاصله زمانی بین زایمان اول و دوم
  • انجام زایمان به صورت طبیعی و دوری از سزارین
  • رعایت رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری
  • مراجعه منظم به پزشک در دوران بارداری و انجام سونوگرافی و غربالگری
  • مشورت با پزشک پیش از بارداری در صورت بالا بودن سن مادر
  • پیشگیری از مصرف دخانیات و مواد مخدر در دوران بارداری

رعایت موارد بالا احتمال به وجود آمدن جفت اکرتا را کاهش می‌دهد و از عوارض خطرناک آن نیز جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از به وجود آمدن جفت نوع اکرتا در دوران بارداری

سخن نهایی

دوران بارداری یکی از مراحل زندگی مهم مادران محسوب می‌شود که رعایت نکات مراقبتی در این دوران از عوارض خطرناکی که ممکن است مادر و جنین را درگیر کند، پیشگیری خواهد کرد. به وجود آمدن جفت اکرتا یکی از مشکلات جدی در دوران بارداری محسوب می‌شود که بروز آن می‌تواند برای مادران مشکل ساز شود و عوارضی را نیز برای جنین به وجود بیاورد.

در این مقاله سعی بر آن بود که روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل را توضیح دهیم که مادران باردار با کمک آن‌ها بتوانند دوران بارداری را با موفقیت سپری کنند و فرزند سالمی را در آغوش بگیرند. بنابراین مطالعه این مطلب و مشورت با دکتر نبی پور برای تمام بانوان باردار ضروری محسوب می‌شود.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/placenta-previa/symptoms-causes/syc-20352768

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *