منوی دسته بندی

سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری

سونوگرافی کلیه و مجرای ادرار

سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری چیست؟

سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری روشی بدون درد و غیرتهاجمی است که به پزشک کمک می‌کند تا اطلاعاتی دقیق از مشکلات کلیوی بیمار به دست آورده و برای ارزیابی اندازه، شکل و محل کلیه ها استفاده می شود.

کلیه ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که در پشت حفره شکمی ، درست بالای کمر واقع شده اند. کلیه ها مواد زائد را از خون خارج کرده و ادرار تولید می کنند. حالب ها در شکم لوله های نازکی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند.

مکانیسم عملکرد سونوگرافی کلیه چیست؟

متخصص رادیولوژی در سونوگرافی از کلیه، یک مبدل استفاده می کند که امواج فراصوتی را با فرکانس بسیار زیاد به داخل بدن ارسال می کند. مبدل اولتراسوند بر روی پوست قرار می گیرد و امواج اولتراسوند از طریق بدن به اندام ها و ساختارهای داخل بدن منتقل می شوند.  بازتاب امواج صوتی  از اندام ها خارج می شوند و به مبدل برمی گردند. مبدل سونوگرافی امواج منعکس شده را پردازش می کند ، سپس کامپیوتر تصاویری دیجیتالی از اندام ها یا بافت ها نمایان می کند.

نوع دیگری از سونوگراف ، سونوگرافی کالر داپلر کلیه است  که برای نشان دادن سرعت و جهت جریان خون در عروق استفاده می شود.

سونوگرافی کلیه رنگی

 در سونوگرافی کلیه چه اتفاقی می افتد؟

سونوگرافی کلیه ممکن است به صورت سرپایی یا به عنوان بخشی از اقدمات درخواستی طی بستری در بیمارستان انجام شود. اگرچه  پروتکل های متفاوتی در هر مرکز درمانی وجود دارد ، اما به طور کلی  سونوگرافی از این فرایند پیروی می کند (مراحل سونوگرافی کلیه):

قبل از پروسه از بیمار خواسته می شود که هرگونه لباس، جواهرات یا سایر اشیایی را که ممکن است در طی تصویربرداری تداخل ایجاد کند ، دربیاورد. ژل اولتراسوند در ناحیه ای از بدن قرار می گیرد که قرار است سونوگرافی انجام شود.

در بررسی مثانه  از بیمار خواسته می شود که پس از اتمام سونوگرافی، مثانه خود را خالی کند. سپس از مثانه خالی نیز تصویربرداری انجام می شود. هیچ اثر بیولوژیکی نامطلوبی بر بیماران یا اپراتورهای دستگاه ناشی از قرار گرفتن در معرض سونوگرافی تشخیصی وجود ندارد.

 سونوگرافی کلیه در چه مواردی درخواست می شود؟

عفونت کلیوی، سنگ کلیه، آسیب حاد کلیه، بیماری کلیه پلی کیستیک، درد کلیه، تومور کلیه و…

 انسداد در مسیر جریان ادراری، آبسه ی کلیوی، کیست کلیوی، ارزیابی عملکرد کلیه در بیماران که به تازگی عمل پیوند کلیه انجام داده اند، کمک سونوگرافی جهت نمونه برداری از کلیه ها. از سونوگرافی هم چنین  برای ارزیابی جریان خون به کلیه ها و میزان انسداد عروق نیز استفاده شود.

 یافته ها در سونوگرافی کلیه ی طبیعی چیست؟ (تفسیر سونوگرافی کلیه)

 در صفحه ی اسکن طولی ، کلیه دارای شکلی لوبیایی و بیضوی است. کلیه راست اغلب باریک تر از کلیه چپ است . کلیه توسط یک کپسول احاطه شده است که کلیه را از چربی محیطی اکوژن (دارای اکوی زیاد) جدا می کند و  به عنوان یک ساختار خطی نازک قابل رویت است.

سونوگرافی کلیه و مجرای ادرار

سونوگرافی کلیه چرا انجام می شود؟

کلیه به دو ساختار مجزا به نام پارانشیم و سینوس کلیوی تقسیم می شود. سینوس کلیه ناحیه ی بزرگی است که خود  از کالیس ها ، لگنچه ی کلیوی ، چربی و عروق اصلی داخل کلیوی تشکیل شده است. در کلیه ی طبیعی، سیستم جمع آوری ادرار در سینوس کلیه قابل مشاهده نیست ، اما با چربی و عروق درهم تنیده ظاهری ناهمگون ایجاد می کند.

پارانشیم کلیه بیشتر نمایی هیپواکو ( اکوی کاهش یافته) و همگن دارد. بین اهرام ، ورقه های نازکی از ساختار قشر کلیه وجود دارد که ستون های برتین نامیده می شوند . در کودکان ، تمایز هرم های هایپو اکو‌ی مدولای کلیه (ناحیه ی مرکزی کلیه) از ناحیه ی قشر کلیه ( ناحیه با اکوی افزایش یافته در اطراف ) و هم چنین بین لبه ی پارانشیم و ستون های برتین آسان تر است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *