منوی دسته بندی

سونوگرافی های مهم دوره بارداری

سونوگرافی نقش مهمی در دوران بارداری دارد. سونوگرافی های مهم دوره بارداری به چند بخش تقسیم می‌شوند که انجام دادن آن‌ها برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید است. رشد جنین در دوران بارداری باید مرتب بررسی و نکات مراقبتی به طور کامل انجام شوند که این امر با سونوگرافی امکان‌پذیر است. در ادامه به طورکامل به بررسی سونوگرافی‌های مهم بارداری و دسته‌بندی هرکدام پرداخته می‌شود، پس توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا انتها دنبال کنید و از نکات مهم آن در دوران بارداری بهره‌مند شوید.

سونوگرافی 3 ماه اول یکی از مهم‌ترین سونوگرافی های دوره بارداری

سونوگرافی 3 ماه اول بارداری از مهم‌ترین آزمایشات مراقبتی دوران بارداری محسوب می‌شوند. پس از آزمایش و اطمینان از بارداری، مهم‌ترین کار انجام سونوگرافی برای بررسی وضعیت جنین است. در این سونوگرافی مهم‌ترین هدف معاینه جنین و ضربان قلب و اندازه‌گیری دور سر جنین است. نکته‌ای که زنان باردار برای انجام این سونوگرافی باید درنظر داشته باشند، نوشیدن آب و پر بودن مثانه است. این کار باعث دقیق‌تر شدن سونوگرافی خواهد شد.

سونوگرافی 3 ماهه بارداری نقش مهمی دارند.

سونوگرافی NT چیست؟

این سونوگرافی جزو سونوگرافی‌های 3 ماه اول بارداری است و برای بررسی سلامت جنین انجام می‌شود. سونوگرافی NT برای بررسی مایع پشت گردن جنین کاربرد دارد. زیرا تجمع زیاد از حد این مایع نشان‌دهنده مشکلات ذهنی و بیماری‌هایی مانند سندروم دان است. بنابراین انجام این سونوگرافی در ماه سوم بارداری بسیار مهم بوده و موردی که قبل از سونوگرافی باید به آن توجه شود، نوشیدن آب کافی است.

اهمیت سونوگرافی غربالگری

سونوگرافی غربالگری هم در 3 ماه اول بارداری انجام می‌شود و هم 3 ماه دوم. این سونوگرافی برای بررسی وضعیت جنین و بیماری‌های مادرزادی انجام می‌شود و شامل آزمایش خون نیز است. در غربالگری مشکلات ژنتیکی و نارسایی قلبی جنین مشخص خواهند شد، بنابراین انجام آن در 3 ماه اول بارداری و با مشورت پزشک اقدامی ضروری به شمار می‌رود.

اهمیت سونوگرافی واژینال

این سونوگرافی نیز در 3 ماه اول بارداری انجام می‌شود و برای بررسی دقیق‌تر وضعیت جنین و رحم کاربرد دارد. در این سونوگرافی دستگاه مخصوصی در واژن قرار گرفته و از طریق آن سونوگرافی انجام خواهد شد. این روش زمانی انجام می‌شود که سونوگرافی شکمی نتوانند اطلاعات دقیقی به پزشک برساند. پس این سونوگرافی نیز از سونوگرافی های مهم دوره بارداری به شمار می‌رود که با کمک آن می‌توان از سلامت جنین مطلع شد.

سونوگرافی آنومالی چیست و چه کاربردی دارد؟

این نوع سونوگرافی مهم‌ترین سونوگرافی دوران بارداری محسوب می‌شود و از 3 ماه دوم بارداری باید به طور منظم انجام شود. سونوگرافی آنومالی برای تشخیص بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی کاربرد زیادی دارد و نارسایی‌های قلبی یا مشکلات مغزی جنین را نیز مشخص می‌کند. همچنین تشخیص جنسیت جنین با این سونوگرافی امکان‌پذیر است و وضعیت بند ناف را نیز مشخص خواهد کرد. بنابراین ضروری است که با مشورت پزشک به طور منظم انجام شود.

سونوگرافی آنومالی برای مادران ضروری محسوب می‌شود.

سونوگرافی داپلر یکی از سونوگرافی های مهم دوره بارداری

این سونوگرافی برای بررسی دقیق‌تر وضعیت قلب و عروق جنین انجام می‌شود. سونوگرافی داپلر برای زنانی که سابقه سقط جنین یا بارداری چندقلویی را داشته‌اند، بسیار ضروری بوده و به مادران باردار توصیه می‌شود. این سونوگرافی نیز معمولا در 3 ماه اول بارداری کاربرد دارد و اغلب در شرایط خاص و مواردی که گفته شد انجام خواهد شد.

اهمیت سونوگرافی‌های 3 بعدی

سونوگرافی 3 بعدی از مهم‌ترین سونوگرافی‌ها در دوران بارداری محسوب می‌شود و به کمک آن می‌توان وضعیت جنین را به طورکامل مشخص کرد. از مزایای دیگر این سونوگرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی دقیق وضعیت جسمی جنین
  • تشخیص مشکلات و بیماری‌های مغزی
  • تعیین جنسیت به طور دقیق
  • تشخیص مشکلات ستون فقرات و نخاع

سونوگرافی 3 بعدی از طریق تصویربرداری با استفاده از امواج انجام شده و تصاویر دقیقی از جنین منتشر می‌کند و باتوجه به مزیت‌هایی که دارد، بهترین روش برای بررسی وضعیت جنین به شمار می‌رود.

انجام تست بیوفیزیکال

این تست مخصوص آخرین روزهای بارداری است و معمولا در ماه هشتم و نهم انجام می‌شود. این روش برای بررسی نهایی و کنترل سلامت جنین کاربرد دارد و مشکلاتی مانند فشار خون و دیابت دوران بارداری و تاثیری که بر جنین می‌گذارد را مشخص خواهد کرد. گاهی‌اوقات ممکن است پزشک بسته به شرایط مادر و جنین انجام این آزمایش را طی 3 روز پشت سرهم به زنان باردار توصیه کند.

عوارض سونوگرافی

سونوگرافی های مهم دوره بارداری معمولا عوارضی ندارند و روشی بی‌خطر برای بررسی وضعیت جنین و رشد هستند. اما گاهی‌اوقات به دلیل مراجعه بیش از حد به پزشک یا بی‌تجربگی پزشک در انجام سونوگرافی ممکن است عوارضی برای مادر و جنین ایجاد شود. شایع‌ترین مشکلی که از سونوگرافی بیش از حد به وجود آمده و بین افراد زیادی مشاهده شده است، تولد جنین با وزن کم است. مشاهدات نشان می‌دهند که زنانی که در دوران بارداری بیشتر از حد نیاز سونوگرافی را انجام داده‌اند، نوزادانی با وزن بسیار کم به دنیا آورده‌اند.

بیماری‌های عصبی و مشکلاتی مانند اوتیسم

پزشکان معتقد هستند که انجام بیش از حد سونوگرافی و قرار گرفتن جنین در معرض امواج آن ممکن است باعث به وجود آمدن بیماری‌های ذهنی و مشکلات عصبی در نوزاد شود. مثلا بیماری اوتیسم یکی از مشکلاتی است که اغلب اوقات به دلیل سونوگرافی بیش از حد به وجود می‌آید.

انجام بیش از حد سونوگرافی باعث بروز عوارض گوناگون می‌شود.

 

سخن پایانی

دوران بارداری یکی از شیرین‌ترین قسمت‌های زندگی بانوان محسوب می‌شود و انجام نکات مراقبتی در این دوران باعث آسان گذراندن این دوره خواهد شد. سونوگرافی های مهم دوره بارداری یکی از مواردی هستند که با مشورت پزشک باید به طورمنظم انجام شوند. مادران باردار با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله می‌توانند اطلاعات خود را درباره دوران بارداری افزایش دهند و فرزند سالمی در شکم پرورش دهند.

انجام سونوگرافی‌ها به خصوص سونوگرافی‌های 3 ماه اول بارداری مانند سونوگرافی NT درصد سلامت و رشد جنین را افزایش می‌دهد و از بیماری‌های جسمی و مشکلات مغزی جلوگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که سونوگرافی‌های مهم دوران بارداری به طورمنظم انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *