منوی دسته بندی

سونوگرافی زیر بغل

سونوگرافی زیر بغل برای بررسی وضعیت زیر بغل و سینه‌ها انجام می‌شود. این سونوگرافی به منظور پیشگیری از تومور یا بررسی وضعیت کیست‌های زیر بغل انجام خواهد شد. سونوگرافی زیر بغل و پستان با ماموگرافی تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن این است که در ماموگرافی معاینه با اشعه ایکس صورت می‌گیرد که در دوران بارداری انجام آن خطرناک است. اما سونوگرافی پستان و زیر بغل هیچ‌گونه اشعه خطرناکی ندارد و نسبت به ماموگرافی مزیت‌های بیشتری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این سونوگرافی و نکات مهم آن آشنا شوید.

سونوگرافی زیر بغل چه کاربردهایی دارد؟

سونوگرافی یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیص پزشکی محسوب می‌شود که مهم‌ترین کاربردهای آن موارد زیر هستند:

  • سونوگرافی پستان و زیر بغل توده‌های سرطانی پستان و زیر بغل را تشخیص می‌دهد.
  • سونوگرافی پستان و زیر بغل فعالیت غدد لنفاوی را بررسی می‌کند.
  • سونوگرافی پستان و زیر بغل پس از جراحی سینه برای معاینه بافت سینه‌ها ضروری است.
  • سونوگرافی ناحیه زیر بغل فعالیت غدد پستان‌ها را که در نزدیکی زیر بغل هستند را بررسی و معاینه می‌کند.

بنابراین از موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت که انجام سونوگرافی ناحیه زیر بغل کاربردهای زیادی برای افراد و به خصوص بانوان دارد و انجام منظم آن از سرطان سینه پیشگیری خواهد کرد.

کاربرد سونوگرافی ناحیه زیر بغل

اقدامات ضروری قبل از سونوگرافی ناحیه زیر بغل

سونوگرافی ناحیه زیر بغل نیاز به اقدامات خاصی ندارد، اما قبل از انجام این سونوگرافی ضروری است که نکاتی رعایت شود، این نکات مهم عبارتند از:

  • قبل از انجام سونوگرافی ضروری است که موارد بهداشتی به طور کامل رعایت شوند. بنابراین دوش گرفتن قبل از انجام سونوگرافی فراموش نشود.
  • در صورت داشتن سابقه انجام سونوگرافی زیر بغل، حتما باید پزشک متخصص سونوگرافی از نتایج آن آگاه شود.
  • با اینکه این سونوگرافی هیچ‌گونه دردی ندارد، اما بهتر است در دوران قاعدگی با مشورت پزشک انجام شود.
  • توصیه می‌شود که بانوان باردار قبل از انجام این سونوگرافی با پزشک مشورت کنند.

رعایت موارد بالا رویه انجام سونوگرافی را برای بیماران آسان‌تر می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از انجام سونوگرافی ناحیه زیر بغل این موارد حتما انجام شوند.

مزیت‌های سونوگرافی ناحیه زیر بغل

سونوگرافی ناحیه زیر بغل در مقایسه با ماموگرافی مزیت‌های ارزشمندی دارد که به شرح زیر هستند:

  • سونوگرافی ناحیه زیر بغل هیچ‌گونه دردی به وجود نمی‌آورد.
  • در سونوگرافی ناحیه زیر بغل از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود.
  • این سونوگرافی غدد و توده‌های سرطانی را به طور کاملا واضح مشخص می‌کند.
  • انجام منظم این سونوگرافی از سرطان سینه پیشگیری می‌کند.
  • این سونوگرافی بافت داخلی زیر بغل و پستان‌ها را نشان می‌دهد.

با توجه به موارد بالا این نتیجه را می‌توان گرفت که سونوگرافی ناحیه زیر بغل در مقایسه با ماموگرافی روش پیشرفته‌تری است و مزایای مهم‌تری دارد.

معایب انجام سونوگرافی ناحیه زیر بغل

سونوگرافی زیر بغل معمولا معایبی ندارد و یکی از روش‌های تشخیص پزشکی بی‌خطر محسوب می‌شود. اما در مواردی مشاهده شده که این سونوگرافی نتایج کاذبی را ارائه داده است. به طور مثال در مواقعی که نتایج سونوگرافی بیمار منفی بوده، این سونوگرافی نتیجه را به اشتباه مثبت نشان داده است. البته این مشکل فقط در 10 درصد مواقع به وجود می‌آید و امکان به وجود آمدن آن بسیار کم است.

نحوه انجام سونوگرافی زیر بغل

این سونوگرافی با امواج فراصوت انجام می‌شود. روش انجام آن بدین گونه است که امواج از طریق دستگاه سونوگرافی به بدن فرستاده می‌شوند و از این طریق مکان قرارگیری و اندازه توده‌ها را مشخص می‌کنند. این سونوگرافی به دلیل استفاده از امواج فراصوت، یکی از بی‌خطرترین روش‌های پزشکی محسوب می‌شود که انجام آن در دوران بارداری نیز معمولا مانعی ندارد.

نحوه انجام سونوگرافی ناحیه زیر بغل

هزینه سونوگرافی ناحیه زیر بغل به چه صورت است؟

هزینه انجام این سونوگرافی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال موقعیت مکانی سونوگرافی یکی از مواردی است که در هزینه آن تاثیر دارد. سونوگرافی‌های مکان‌های مختلف مطمئنا با یکدیگر اختلاف قیمت دارد. از عوامل دیگری که بر سونوگرافی زیر بغل تاثیر دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع دستگاه‌های سونوگرافی
  • میزان اطلاعات و مهارت پزشک سونوگراف

موارد بالا نقش مهمی در هزینه سونوگرافی ایفا می‌کنند. بنابراین توجه به آن‌ها برای افرادی که هزینه سونوگرافی برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گزینه مهمی محسوب می‌شود.

تفاوت سونوگرافی ناحیه زیر بغل با دیگر سونوگرافی‌ها

مهم‌ترین تفاوت این سونوگرافی با انواع دیگر آن این است که در سونوگرافی ناحیه زیر بغل از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود و تصاویری که از این سونوگرافی دریافت می‌شود، نسبت به سونوگرافی‌های دیگر دقیق‌تر و واضح‌تر است. تفاوت دیگر این سونوگرافی با دیگر روش‌ها مزایای آن است. مثلا یکی از مهم‌ترین مزایای سونوگرافی زیر بغل با دیگر سونوگرافی‌ها این است که علاوه بر تشخیص مشکلات غدد سینه‌ها، توده‌های اطراف زیر بغل و دیگر نواحی را نیز تشخیص می‌دهد.

کلام پایانی

سونوگرافی زیر بغل یکی از روش‌های تشخیص بیماری پیشرفته پزشکی است که دارای مزیت‌های ارزشمندی برای افراد است. بیماران با کمک این سونوگرافی می‌توانند از مشکل خود آگاه شوند و هرچه سریع‌تر روش‌های درمانی را آغاز کنند. همچنین استفاده از این سونوگرافی می‌تواند از بیماری‌هایی مانند سرطان پستان جلوگیری کند.

بنابراین پزشکان معمولا به بانوان پیشنهاد می‌دهند که این سونوگرافی را به طور منظم انجام دهند. نکته مهمی که بیماران هنگام انجام این سونوگرافی باید به آن توجه داشته باشند، ارزیابی شرایط بدنی خود به کمک پزشک است. با اینکه سونوگرافی ناحیه زیر بغل نیاز به اقدامات خاصی ندارد، اما توصیه می‌شود که بیماران قبل از انجام آن با دکتر نبی پور مشورت کنند.

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4376818/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *