منوی دسته بندی

سونوگرافی آنومالی یا اسکن ناهنجاری های جنین چیست ؟

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی یا اسکن ناهنجاری چیست؟

سونوگرافی آنومالی، اسکن ناهنجاری یا اسکن اواسط بارداری نوعی تصویربرداری است که به نوزاد ورحم مادر نگاهی دقیق می اندازد. فردی که اسکن را انجام می دهد توسط سونوگرافی بررسی می کند که نوزاد به طور طبیعی رشد کرده است یا خیر.

اسکن ناهنجاری بین 18 هفته تا 20 هفته از شروع بارداری انجام می شود.این اسکن تصویر صورت و دست های نوزاد را در هفته 20 نشان می دهد.

سونوگرافی آنومالی

هدف اصلی از انجام اسکن بررسی رشد طبیعی کودک است.

چه چیزی را می توان در اسکن آنومالی مشاهده کرد؟

انجام این اقدام تصویر برداری حدود 30 دقیقه طول می کشد. سونوگرافیست قبل از این که به طور دقیق به نوزاد نگاه کند،به ضربان قلب و قسمت هایی از بدن نوزاد ،مانند صورت و دست های او توجه می کند.استخوان های نوزاد در اسکن سفید و بافت نرم او خاکستری و خال دار به نظر می رسد. مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد سیاه به نظر می رسد.

سونوگرافیست در اسکن به چه چیزی دقت می کند؟

  • سونوگرافی تمام اندام های نوزاد را بررسی کرده واندازه گیری می کند مانند شکل، ساختار سر و مغز نوزاد. در این مرحله اختلالات شدید مغزی ، که بسیار نادر هستند نیز قابل مشاهده است.
  • صورت نوزاد را برای بررسی شکاف لب و کام مشاهده می کند. شکاف داخل دهان نوزاد به سختی دیده می شود و اغلب برداشته نمی شود.
  • ستون فقرات کودک نیز باید بررسی شود ، هم در مقطع طولی و هم عرضی تا از همسویی همه ی استخوان ها پوست روی ستون فقرات اطمینان حاصل شود.
  • دیواره شکم نوزاد نیز معاینه شود تا پزشک مطمعن شود اندامهای درونی را در برگرفته است.
  • بررسی قلب،:قلب نوزاد دو حفره در بالا (دهلیز) و دو حفره در پایین (بطن) دارد که باید اندازه های مناسبی داشته باشند.دریچه های قلبی باید با هر ضربان قلب باز و بسته شوند.
  • وریدها و عروق اصلی را که خون را به قلب نوزاد منتقل می کند، بررسی می کند.
  • بررسی معده نوزاد: نوزاد مقداری از مایع آمنیوتیک را که در آن قرار دارد می بلعد ، که در معده او به عنوان یک حباب سیاه دیده می شود.

سونوگرافی آنومالی

  • بررسی کلیه های نوزاد: سونوگرافی بررسی می کند که نوزاد دارای دو کلیه است وآیا آزادانه به مثانه ی نوزاد جریان می یابد.
  • توجه و بررسی انگشتان دست و پای کودک نیز توجه کند.

جفت ممکن است در دیواره جلویی (قدامی)یا دیواره پشت رحم(خلفی) قرار داشته باشد. اگر جفت در رحم شما پایین است ، باید در سه ماهه سوم اسکن دیگری انجام بدهید تا موقعیت آن را بررسی کنید.به احتمالزیاد جفت به مرور زمان از دهانه رحم دور میشود

  • امکان شمارش سه رگ خونی( دو شریان و یک ورید )در بند ناف وجود دارد ، اما سونوگرافیست ممکن است این کار را انجام ندهد.
  • سونوگرافیست بخش هایی از بدن نوزاد را اندازه گیری می کند تا مطمعن شود به اندازه کافی رشد کرده است.
سونوگرافی آنومالی

معیارهایی که سونو گرافی اندازه گیری می کند:

  • دور سر(HC)
  • دور شکم(AC)
  • طول استخوان ران(FL)

بسته سن جنین اندازه گیری ها باید با آنچه که برای جنین انتظار می رود مطابقت داشته باشد.

چه می شود اگر نشانه هایی از اختلال در اسکن وجود داشته باشد؟

اگر اختلالی در اسکن ناهنجاری دیده شود باید این تصویر برداری مجدد تکرار شود.اغلب اختلالاتی که نیاز به اسکن مکرر دارند جدی نیستند.

شایع ترین دلیل این است که سونوگرافیست هر آنچه باید ببیند ندیده است که ممکن است به این دلیل باسد که نوزاد در وضعیت مناسبی دراز نکشیده یا اضافه وزن دارد در این صورت اسکن باید در هفته 23 مجدد تکرار شود.

اگر سونوگرافیست مشکلی پیدا کرد یا به اختلال مشکوک شد،فورا به مادر اطلاع داده می شود تا طی سه تا پنج روز با پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

مثلا اگر متخصص در نوزاد مشکلی قلبی تشخیص دهد، در قدم بعد اکوکاردیوگرافی برای جنین درخواست می کند.اکوکاردیوگرافی جنین نگاه دقیقی به قلب نوزاد می اندازد. درصورت تشخیص برخی از اختلالات در سونوگرافی ناهنجاری ممکن است نوزاد نیاز به جراحی یا درمان بعد از تولد یا حتی درون رحم ما

 

بیشتر بخوانید :

سونوگرافی نوزاد چرا انجام می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *