منوی دسته بندی

رادیولوژی دهان و دندان

رادیولوژی دهان و دندان یکی از تکنیک‌های پیشرفته پزشکی برای عکس‌برداری دقیق از ناحیه دهان و دندان است. رادیولوژی این نواحی، وضعیت دقیق و سلامت دندان‌ و لثه‌ و همچنین ریشه دندان‌ها را مشخص می‌کند.

رادیولوژی قبل از انجام اقدامات دندان پزشکی برای بیماران ضروری محسوب می‌شود به همین دلیل دندان پزشک معمولا قبل از هرگونه اقدام درمانی برای دندان‌ها انجام رادیولوژی را تجویز می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربردها و نکات مربوط به رادیولوژی ناحیه دهان و دندان بپردازیم. بنابراین اگر علاقه دارید درباره این تکنیک پزشکی اطلاعاتی کسب کنید، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

رادیولوژی دهان و دندان چه کاربردی دارد؟

رادیولوژی نوعی عکس‌برداری از ناحیه‌ دهان و دندان‌ است و در مواردی برای عکس‌برداری از فک نیز انجام می‌شود. انجام رادیولوژی مشکلات دندان مانند پوسیدگی و بیماری‌های لثه را مشخص می‌کند. همچنین پزشک از رادیولوژی برای تشخیص بیماری‌هایی مانند التهاب لثه‌ها و عفونت دندان استفاده می‌کند.

رادیولوژی دهان و دندان

رادیولوژی دهان و دندان چگونه انجام می‌شود؟

رادیولوژی در مرکزهای تخصصی مخصوص عکس‌برداری انجام می‌شود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد. در ابتدا پزشک لباس مخصوصی را به بیمار می‌دهد که این لباس از برخورد اشعه‌های مضر با بدن بیمار جلوگیری می‌کند. سپس پزشک از وسیله‌ای مانند مقوا استفاده می‌کند که بیمار باید آن را درمیان دندان‌های خود نگه دارد. انجام این کار باعث می‌شود که رادیولوژی بهتر انجام شود و تصاویر دقیق‌تری از وضعیت دندان‌ها و لثه های بیمار دریافت شود.

رادیولوژی برای کدام دسته از افراد ممنوع است؟

با اینکه رادیولوژی یکی از روش‌های پیشرفته پزشکی محسوب می‌شود و اشعه آن عوارضی برای بدن ندارد، اما انجام این تکنیک برای برخی افراد ممنوع است.

  • انجام رادیولوژی برای بانوان باردار و شیرده ممنوع است و در صورت لزوم باید تحت نظر پزشک انجام شود.
  • کسانی دچار التهاب و عفونت لثه هستند، نباید رادیولوژی را انجام دهند.
  • توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند، قبل از انجام رادیولوژی با پزشک مشورت کنند.

مشورت با پزشک هنگام رادیولوژی برای افراد بالا ضروری است، زیرا در مواردی مشاهده شده که بانوان باردار یا کسانی که به بیماری‌های خاص مبتلا بوده‌اند پس از انجام رادیولوژی با عوارضی مواجه شده‌اند.

رادیولوژی چند نوع است؟

رادیولوژی انواع مختلفی دارد که هرکدام کاربردهای گوناگونی دارند. به طور مثال نوعی از رادیولوژی برای بررسی حفره‌های لثه انجام می‌شود و نوعی دیگر از رادیولوژی برای بررسی شیوه قرارگیری صحیح دندان‌ها روی یکدیگر انجام خواهد شد.

نوع دیگر رادیولوژی مخصوص بررسی ریشه‌های دندان است و شیوه قرارگیری ریشه‌ها در لثه را نشان می‌دهد. یکی دیگر از رادیولوژی‌های مهم، رادیولوژی کامل فک و دهان است. این روش برای بررسی وضعیت دندان‌های شکسته و همچنین وضعیت لثه‌ها برای گذاشتن دندان مصنوعی و ایمپلنت انجام می‌شود.

رادیولوژی مخصوص ارتودنسی

نوعی از رادیولوژی نیز وجود دارد که قبل از انجام ارتودنسی باید انجام شود. این نوع از رادیولوژی برای بررسی ساختار داخلی دندان‌ها انجام می‌شود. نتیجه و عکس‌هایی که از این رادیولوژی دریافت می‌شود، قبل از انجام ارتودنسی ضروری است و دندان پزشک، ارتودنسی را باید طبق این عکس انجام دهد.

رادیولوژی دهان و دندان از نوع سی تی اسکن

رادیولوژی از نوع سی تی اسکن تصاویر سه بعدی و دقیقی از دندان‌ها و بافت داخلی لثه‌ها فراهم می‌کند. این نوع رادیولوژی با انواع دیگر آن متفاوت است، زیرا هنگام انجام آن از اشعه ایکس استفاده می‌شود. در این روش از رادیولوژی، دستگاه مخصوص سی تی اسکن کاملا به دور سر می‌چرخد و تمام مشکلات مربوط به فک و دهان را مشخص خواهد کرد.

تصاویر دریافتی از رادیولوژی دهان و دندان

عوارض رادیولوژی ناحیه دهان و دندان

رادیولوژی دهان و دندان معمولا عوارضی ندارد، البته در مواردی مشاهده شده که برخی از افراد تحت تاثیر اشعه‌های این روش پزشکی قرار گرفته‌اند و با عوارضی مواجه شده‌اند. همچنین انجام رادیولوژی برای بانوان باردار مضر است و احتمال دارد جنین را با مشکلاتی مانند عقب ماندگی‌ ذهنی مواجه کند. اما به طور کلی رادیولوژی فک و دهان عوارض خاصی ندارد.

مزیت‌های انجام رادیولوژی ناحیه دهان و دندان

رادیولوژی یکی از روش‌های نوین در علم پزشکی محسوب می‌شود و مهم‌ترین مزایایی که دارد، عبارتند از:

  • دریافت تصاویر دقیق از دندان‌ و لثه
  • بررسی وضعیت پوسیدگی دندان‌ها به کمک رادیولوژی
  • استفاده از اشعه کمتر در این روش تصویربرداری
  • نشان دادن عفونت و التهاب‌های دندانی که به دلیل شکستن و ضربه دیدن دندان به وجود می‌آیند

موارد بالا از مهم‌ترین مزایای رادیولوژی دندان و دهان محسوب می‌شوند که روش‌های دیگر تصویربرداری فاقد آن‌ها هستند.

کلام آخر

سلامت دندان‌ها نقش مهمی در بدن دارند. بیماری‌های دهان و دندان جزو مشکلاتی هستند که اگر به موقع درمان نشوند، باعث بروز عوارض جدی‌تری خواهند شد. بنابراین انجام دقیق معاینه‌های پزشکی برای تشخیص ریشه بیماری بسیار مهم است که دکتر نبی پور قادر به انجام این معاینات و رادیولوژی با روش بسیار پیشرفته هستند.

رادیولوژی دهان و دندان یکی از روش‌های پیشرفته تشخیص در علم پزشکی است که توسط آن ریشه بسیاری از دندان دردها مشخص خواهد شد. هدف از تهیه این مقاله آشنا کردن مخاطبان با چگونگی انجام رادیولوژی دندان و دهان، انواع و مزایای آن بود.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/oral-radiology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *