منوی دسته بندی

ماموگرافی پستان چیست؟

ماموگرافی پستان یکی از روش‌های پزشکی برای معاینه‌ سینه‌ها است. سرطان سینه یکی از بیماری‌های شایع بین بانوان است که معمولا بعد از چهل سالگی اتفاق می‌افتد. ماموگرافی روشی برای معاینه بافت سینه‌ها و شناسایی تومور در سینه است. این کار با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود و بسیار دقیق عمل می‌کند. موضوعی که قرار است در این مقاله به آن پرداخته شود، چگونگی انجام این تکنیک پزشکی، نکات و ویژگی‌های مربوط به انجام این کار است. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که این مقاله را تا انتها دنبال کنید و از مطالب مفید آن آگاه شوید.

روش انجام ماموگرافی پستان چگونه است؟

این کار از طریق دستگاه مخصوص آن انجام می‌شود. این دستگاه دارای دو صفحه است که برای معاینه سینه‌ها طراحی شده‌اند. معاینه به وسیله این دستگاه بدین گونه است که پستان‌ها بین صفحات دستگاه قرار می‌گیرند و از طریق فشاری که بر سینه‌ها وارد می‌شود، تصاویری از بافت داخلی سینه‌ها منتشر خواهند شد. سپس متخصص از شخص می‌خواهد که زاویه خود را عوض کند که معاینه به صورت کلی و از تمام قسمت‌های سینه انجام گیرد.

ماموگرافی برای معاینه سینه‌ها انجام می‌شود.

ماموگرافی پستان به چند دسته تقسیم می‌شود؟

ماموگرافی به دو دسته تقسیم می‌شود: غربالگری و تشخیصی. ماموگرافی غربالگری معمولا برای کسانی انجام می‌شود که نشانه‌ای از سرطان سینه ندارند. به طورکلی این روش برای معاینه سینه‌ها و پیشگیری از سرطان سینه انجام می‌شود. ماموگرافی غربالگری برای جلوگیری و تشخیص تومورهای سینه بسیار مفید است و باعث کاهش خطرات سرطان پستان می‌شود.

ماموگرافی تشخیصی نیز برای آن دسته از افرادی انجام می‌شود که نشانه‌های زیادی از بیماری سرطان سینه را دارند. علائمی مانند درد پستان‌ها، جاری شدن ترشح از آن‌ها و تغییر سایز می‌توانند نشانه‌های سرطان سینه باشند. به همین دلیل برای این افراد ماموگرافی تشخیصی انجام می‌شود که وضعیت سینه‌ها به شکل دقیق‌تری بررسی شود.

ماموگرافی دیجیتال چیست؟

در ماموگرافی دیجیتال نسبت به روش‌های دیگر از اشعه ایکس کمتر استفاده می‌شود. تصاویر دریافتی از ماموگرافی در این روش به صورت دیجیتال و بر سی دی ذخیره می‌شوند. نکته مثبتی که ماموگرافی دیجیتال دارد، وضوح بیشتر عکس‌ها و امکان بررسی نقاط ریز در تصویر است که در روش‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

ماموگرافی 3 بعدی چیست؟

ماموگرافی 3 بعدی برای دریافت تصاویر دقیق‌تر از پستان‌ها انجام می‌شود. این روش بیشتر برای بانوانی که دارای سینه‌هایی با بافت متراکم هستند، انجام می‌شود. تصاویر منتشر شده از این ماموگرافی بسیار دقیق‌تر از نوع معمولی آن است و اندازه و حتی رنگ تومورها را نیز نشان می‌دهد. بنابراین برای بانوانی که سرطان سینه در آن‌ها به صورت قطعی تشخیص داده شده است، کاربرد بیشتری دارد.

فشردن سینه‌ها توسط دستگاه به چه دلیلی انجام می‌شود؟

فشار آوردن دستگاه به سینه‌ها برای دریافت تصاویر دقیق‌‌تر انجام می‌شود. زیرا این فشار سینه‌ها را به طور ثابت نگه می‌دارد و از تکان خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه تصاویری که منتشر می‌شود با وضوح بالا و بدون تاری هستند. این امر برای معاینه دقیق بافت سینه‌ها و قسمت‌های داخلی آن که به معاینه دقیق نیاز دارند، بسیار ضروری است.

آیا ماموگرافی محدودیت سنی دارد؟

ماموگرافی پستان معمولا محدودیت سنی ندارد. اما بهتر است که بانوان 40 سال به بالا سالی یک بار این کار را برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان سینه انجام دهند. انجام ماموگرافی برای بانوان زیر 40 سال ضرورتی ندارد و فقط در مواردی انجام می‌شود که شخص مشکوک به سرطان سینه باشد یا در خانواده او سابقه این بیماری وجود داشته باشد. در غیر اینصورت نیازی به انجام آن نیست.

ماموگرافی برای بانوان زیر 40 سال ضرورتی ندارد.

مزیت انجام ماموگرافی پستان

مهم‌ترین مزیتی که انجام این کار دارد، این است که بیماری سرطان سینه زودتر تشخیص داده می‌شود و پزشک می‌تواند سریع‌تر اقدامات درمانی را انجام دهد. بیماری سرطان جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که تشخیص سریع آن به درمان زودتر منجر می‌شود و درصد موفقیت شیمی درمانی را افزایش می‌دهد. بنابراین ماموگرافی برای پیشگیری از سرطان سینه و کسب آگاهی از وضعیت پستان‌ها تاثیر زیادی دارد.

معایب انجام ماموگرافی

ماموگرافی معایب زیادی ندارد و روشی مناسب و کاربردی در دنیای پزشکی محسوب می‌شود. اما اگر بخواهیم به معایب آن اشاره کنیم، مهم‌ترین عیبی که دارد، قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه ایکس است. همچنین انجام این کار به تنهایی فایده‌ای ندارد و حتما از سونوگرافی نیز در کنار آن باید استفاده کرد. نکته منفی دیگری که وجود دارد، این است که انجام آن در دوران بارداری امکان‌پذیر نیست و ممکن است باعث صدمه به جنین شود. بنابراین ضروری است که قبل از انجام آن با پزشک مشورت کرد.

نکاتی که قبل از انجام ماموگرافی پستان باید به آن‌ها توجه کرد

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از انجام ماموگرافی باید به آن‌ توجه کرد، استفاده نکردن از پودر و روغن‌های بدن است. زیرا استفاده کردن از این موارد باعث ایجاد نقاط سفید بر تصاویر ماموگرافی می‌شود که تشخیص آن‌ها را از تومور سخت می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر این است که ماموگرافی معمولا بهتر است که یک هفته پس از تمام شدن دوران قاعدگی انجام شود که باعث درد سینه‌ها نشود. مورد دیگر انجام ندادن ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی است. البته گاهی‌اوقات بنا به صلاح‌ دید پزشک می‌توان در دوران بارداری و شیردهی نیز ماموگرافی را انجام داد.

ماموگرافی از طریق اشعه ایکس انجام می‌شود.

کلام آخر

ماموگرافی پستان یکی از روش‌های دقیق و کاربردی برای بررسی بافت سینه‌ها است. با وجود این روش بیماری‌هایی مانند سرطان سینه به سادگی قابل بررسی و معاینه هستند. انجام ماموگرافی به پیشگیری از سرطان پستان کمک زیادی می‌کند و همانطور که پیش‌تر گفته شد، سالی یک بار به بانوان بالای 40 سال پیشنهاد می‌شود.

هدف از مطالب گفته شده در این مقاله آشنا کردن بانوان با ماموگرافی و نکات مهم آن بود. البته توجه به این نکته فراموش نشود که ماموگرافی برای افرادی ممکن است مضر باشد و باعث بروز عوارض شود. بنابراین بهتر است که قبل از انجام دادن آن با پزشک مشورت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *