منوی دسته بندی

آیا آزمایش های سی تی اسکن متعدد خطرناک است؟

بررسی سی تی اسکن متعدد و عوارض احتمالی آن

جالب است بدانید که حدود یک سوم از 70 میلیون آزمایش تصویربرداری که در طول سال توسط پزشکان توصیه می‌شود، ممکن است اصلا مورد نیاز نباشد!  برخی شرایط پزشکی نیاز به نگاه عمیق‌تری دارند که یکی از راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن مشکلات داخل بدن را مشاهده کرد، انجام آزمایش سی تی اسکن است. توجه داشته باشیذ که انجام سی تی اسکن متعدد مشکلاتی را به دنبال دارد.

در نظر داشته باشید که در بعضی موارد انجام این آزمایش برای تشخیص درست پزشکان ضروری است، اما ممکن است با عوارضی همراه باشد که انجام سی تی اسکن متعدد می‌تواند احتمال ابتلا به هر عارضه‌ای را چند برابر کند.

در این مطلب تمامی عوارض احتمالی را بررسی کرده‌ایم، در ادامه همراه ما باشید تا با آگاهی بیشتری اقدام به انجام آزمایش سی تی اسکن کنید.

سی ‌تی اسکن چیست؟

انجام سی تی اسکن متعدد به دستور پزشک

سی‌ تی اسکن با استفاده از رایانه‌ها و دستگاه‌های چرخشی اشعه ایکس، تصاویر مقطعی و عمقی از بدن را ثبت می‌کند. این تصاویر اطلاعات دقیق‌تری نسبت به تصاویر معمولی اشعه ایکس ارائه می‌دهند که شامل بافت‌های نرم، رگ‌های خونی و استخوان‌ قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.

برای مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، سی تی اسکن متعددی انجام می‌شود:

  • سر
  • شانه‌ها
  • ستون فقرات
  • قلب
  • شکم
  • زانو
  • قفسه سینه

برای انجام سی‌تی اسکن لازم است که درون یک دستگاه تونل مانند دراز بکشید، اجزای دستگاه شروع به چرخیدن می‌کنند و مجموعه ای از تصاویر را که با استفاده از اشعه ایکس گرفته‌اند ثبت می‌کنند. این تصاویر به کامپیوتر فرستاده می‌شود و در آنجا باهم ترکیب می‌شوند تا تصویری از برش‌های بدن ایجاد کنند.

دلیل انجام سی تی اسکن متعدد چیست؟

مشخص کردن جای تومورها توسط آزمایش سی تی اسکن

به طور کلی سی تی اسکن کاربردهای زیادی دارد، اما بیشتر در موارد پزشکی و ارزیابی آسیب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام سی تی اسکن می‌تواند در این موارد به پزشک کمک کند:

  • تشخیص عفونت‌ها، اختلالات عضلانی و شکستگی استخوان
  • محل توده‌ها و تومورها به خصوص سرطان‌ها را مشخص می‌کند
  • رگ‌های خونی و سایر ساختارهای داخلی را نشان می‌دهد
  • میزان آسیب‌های داخلی و خونریزی داخلی را نشان می‌دهد
  • بررسی روش‌های درمان، مانند جراحی‌ها و بیوپسی‌ها
  • نظارت بر اثربخشی درمان‌ها برای شرایط پزشکی خاص، از جمله سرطان و بیماری قلبی

نکاتی که باید قبل از انجام سی تی اسکن به آن توجه کنید

آزمایش سی تی اسکن برای تشخیص بیماری ضروری است

سی تی اسکن به آمادگی زیادی نیاز ندارد. در صورت نیاز می‌توانید این آزمایش را انجام دهید، اما در نظر داشته باشید که انجام سی تی اسکن متعدد ممکن است آسیب‌زا باشد، این بحث را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

به طور کلی قبل از انجام سی تی اسکن باید اجسام فلزی مثل جواهرات و پیرسینگ، ساعت، عینک، سنجاق سر، سمعک، دندان مصنوعی، سوتین بانوان و چسب‌های نیکوتین را از روی بدن برداشت.

انجام سی تی اسکن متعدد چه خطراتی را به همراه دارد؟

خطرات کمی در رابطه با این آزمایش وجود دارد. این خطرات به شرح زیر است:

  • قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس
  • واکنش‌های آلرژیک به رنگ‌های کنتراست
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان با اسکن‌های متعدد (خطر ایجاد سرطان‌های مختلف ناشی از سی تی اسکن بیشترین ترس را در میان کسانی که این آزمایش را انجام می‌دهند، به وجود می‌آورد.)

اگر فردی به رنگ کنتراست حساسیت داشته باشد، پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از داروهای استروئیدی و دیگر داروها از ایجاد واکنش آلرژیک جلوگیری کند. بعد از اینکه آزمایش انجام شد، رنگ کنتراست به طور طبیعی از طریق ادرار و مدفوع از بدن خارج می‌شود.

رنگ کنتراست ممکن است باعث ایجاد فشار در کلیه‌ها شود، بنابراین ممکن است پس از معاینه به شما گفته شود که مقدار زیادی آب بنوشید، برای جلوگیری از فشار لازم است که حتما این کار را انجام دهید.

انجام سی تی اسکن متعدد چقدر روی ایجاد سرطان تاثیر می‌گذارد؟

دستگاه سی‌ تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس تصاویر را ثبت می‌کند

شواهدی نشان می‌دهد که ممکن است اشعه ایکس دستگاه سی تی اسکن با ایجاد سرطان در فرد رابطه داشته باشد. طی بررسی‌هایی گفته شد، کودکان و نوجوانانی که در سنین پایین به صورت مکرر آزمایش سی تی اسکن انجام می‌دهند، احتمال ابتلا به سرطان‌های خونی و لوکمی‌ها در آنها 27 درصد افزایش می‌یابد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تماس مکرر با اشعه‌ ایکسی که دوز بالایی دارد، احتمال ابتلا به سرطان را در افراد تا 2 درصد بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خطر ابتلا به سرطان بستگی به ناحیه‌ای که اسکن می‌شود و سن بیمار دارد. بیمارانی که جوان‌تر هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

بیضه‌ها، تیروئید و سینه‌ها از اندام‌هایی هستند که نسبت به تشعشعات حساسیت بیشتری را نشان می‌دهند. به همین دلیل لازم است که قبل از انجام آزمایش در رابطه با این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

برای تشخیص برخی از بیماری‌ها و مشکلاتی که در لایه‌های عمیق بدن وجود دارد، نیاز به بررسی عمیق‌تری دارند، به همین دلیل انجام آزمایش سی تی اسکن را به بیماران توصیه می‌کنند. این آزمایش به راحتی مشکلاتی که در بافت‌ها و استخوان‌های فرد بیمار وجود دارد را به تصویر می‌کشد و به پزشک برای تشخیص درست کمک می‌کند.

انجام سی تی اسکن متعدد می‌تواند با ایجاد مشکلاتی همراه باشد که مهم‌ترین آنها افزایش احتمال ابتلا به سرطان است. به همین دلیل لازم است که در زمان اقدام به انجام این آزمایش حتما از خطرات احتمالی که شما را تهدید می‌کند باخبر شوید. فراموش نکنید که ما همواره پاسخگوی سوالات شما در قسمت نظرات هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *