منوی دسته بندی

سونوگرافی 4 بعدی جنین

یکی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که به تازگی در علم پزشکی جا افتاده است، سونوگرافی 4 بعدی جنین است. در واقع هدف از این سونوگرافی تهیه عکس‌ها و ویدیوهای بسیار باکیفیت از جنین است. این سونوگرافی هم برای پدر و مادر بسیار جذاب است و هم می تواند در تشخیص انواع مشکلات و بیماری‌های احتمالی نقش موثری داشته باشد. در ادامه این مطلب به معرفی بیشتر این تکنولوژی و لزوم انجام آن پرداخته می‌شود.

سونوگرافی 4 بعدی جنین چیست؟

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویر داخلی از بدن استفاده می‌کند. این فناوری از اواخر دهه 1950 به شکل سونوگرافی 2 بعدی وجود داشته است، اما از اواخر دهه 1970 به طور گسترده‌تری برای مشاهده جنین‌ استفاده می‌شود.

با پیشرفت این فناوری، پزشکان شکل‌ها و انواع پیشرفته‌تری از سونوگرافی را نیز معرفی کردند؛ به ویژه اسکن‌های سه بعدی و چهار بعدی که این روزها استفاده‌های زیادی از آن‌ها می‌شود و البته بحث‌های متفاوتی هم در مورد این سونوگرافی‌ها وجود دارد.

با استفاده از سونوگرافی 4 بعدی جنین، پزشک قادر است تصاویر بسیار باکیفیتی را از جنین ثبت کرده، حرکات جنین را به خوبی مشاهده کند و فیلم‌های مناسبی را هم از این حرکات ضبط کند.

سونوگرافی 4 بعدی چگونه کار می‌کند؟

فرآیند سونوگرافی 4 بعدی، مشابه سایر روش‌های سونوگرافی است و در واقع خروجی کار است که تفاوت را رقم می‌زند.

در طول سونوگرافی 4 بعدی، مادر به پشت دراز می‌کشد و پزشک ژل مخصوص مبتنی بر آب را روی شکم او می‌ریزد و سپس پروب یا مبدل  را روی شکم نگه می‌دارد و حرکت می‌دهد.

دستگاه اولتراسوند امواج صوتی را از مایع آمنیوتیک و اندام‌های داخلی جنین منعکس می‌کند. با این عمل، تصاویر بسیار باکیفیتی از جنین روی صفحه نمایشگر به نمایش درمی‌آید که هم برای پزشک جهت تشخیص و پیگیری دقیق‌تر مناسب است و هم برای مادر هیجان‌انگیز خواهد بود.

سپس با پاک کردن ژل و برداشتن مبدل از روی شکم مادر، این فرآیند به پایان رسیده و در صورت تمایل می‌توان تصاویر و حتی فیلم‌های ضبط شده را از پزشک دریافت کرد.

سونوگرافی 4 بعدی جنین چیست؟

تفاوت‌های بین سونوگرافی‌های 2، 3 و 4 بعدی

در حقیقت سونوگرافی دو بعدی نمایی مقطعی و سیاه و سفید از جنین ایجاد می‌کند که به وسیله آن ناهنجاری‌های داخلی مشخص مانند نقص قلب و کلیه قابل تشخیص و پیگیری است.

سونوگرافی سه بعدی، اما از نرم افزارهای پیچیده‌تری برای رمزگشایی تصویر استفاده کرده و تصویری سه بعدی از اعضای جنین تولید می‌کند. طبق این نوع سونوگرافی پزشک می‌تواند قد، عرض و سایر مشخصات جنین را اندازه‌گیری کند که بتوان مواردی مانند شکاف لب و نقص ستون فقرات را تشخیص داد و در صورت نیاز درمان‌های لازم را شروع کرد.

اما در حال حاضر پیشرفته‌ترین نوع سونوگرافی، سونوگرافی 4 بعدی جنین است. در سونوگرافی 4 بعدی، نرم افزار مخصوص، ویدیویی فوری و لحظه‌ای از جنین تولید می‌کند که حرکت جنین را نشان دهد؛ این حرکت ممکن است مکیدن شست، باز کردن چشم یا کشش باشد. این اسکن حتی اطلاعات بیشتری در مورد رشد جنین ارائه می‌دهد که به کمک آن پزشک نتیجه‌گیری‌های مهمی را نیز انجام می‌دهد.

مزایای سونوگرافی 4 بعدی

در حینی که اسکن انجام می‌شود، اسکن‌های 4 بعدی تصویر واضح‌تری از جنین ارائه می‌دهند که به پزشکان این امکان را می‌دهد تکامل و رشد سیستم عصبی مرکزی را ارزیابی کرده و احتمال تشکیل شکاف لب را هم تشخیص دهند. در موارد نگران‌کننده‌تر، تشخیص اختلالات عصبی که به طور معمول در دوره‌های پس از زایمان ظاهر می‌شوند، با استفاده از سونوگرافی 4 بعدی جنین آسان‌تر خواهد بود. دکتر نبی پور قادر به انجام پیشرفته ترین سونوگرافی ها است. بنابراین پیشنهاد می شود که مادران باردار برای انجام سونوگرافی های مهم دوره بارداری به دکتر نبی پور مراجعه کنند.

آیا این سونوگرافی مضر است؟

سونوگرافی در حالت کلی روشی غیرتهاجمی و ایمن برای ارزیابی اندام‌ها و سلامت جنین است که برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر و آسیب احتمالی بسیار مفید است.

با این حال، اصول مشخصی در این زمینه وجود دارد که طبق آن‌ها پزشکان ترجیح می‌دهند جنین یا مادر را تحت هیچ آزمایش تشخیصی غیرضروری و ناکارآمدی قرار ندهند. به همین دلیل، پزشکان فقط زمانی که نشانه‌های مهم برای انواع سونوگرافی وجود داشته باشد، اسکن سونوگرافی 2 بعدی، سه بعدی و حتی 4 بعدی را توصیه می‌کنند.

به همین دلیل است که استفاده غیرپزشکی از سونوگرافی 4 بعدی، برای دریافت تصاویر جهت یادگاری یا سایر موارد غیرضروری ممنوع است.

علاوه بر این موارد، توصیه می شود از سونوگرافیستی باتجربه و ماهر در این زمینه کمک بخواهید. زیرا اگر چیزی غیرعادی مشاهده شود، افراد بی‌تجربه قادر به توضیح آن برای والدین یا تشخیص دقیق عارضه نیستند و کمک خاصی برای رسیدن به هدف اصلی نخواهند کرد.

پرسنل پزشکی آموزش‌دیده و باتجربه، قرار گرفتن در معرض چنین امواجی را به حداقل می‌رسانند و به خانواده و والدین اطمینان‌های لازم را ارائه می‌دهند و همچنین در صورت نیاز، آزمایش‌های بیشتر را توصیه می کنند.

فواید سونوگرافی 4 بعدی

کلام پایانی

در این مقاله در مورد سونوگرافی 4 بعدی جنین اطلاعات مناسب و کافی گردآوری شد و به کمک این اطلاعات می‌توان دید بهتری به این تکنولوژی جدید داشت.

به طور کلی چنین سونوگرافی‌هایی علی‌رغم داشتن فوایدی مثل ثبت تصاویر بسیار باکیفیت و کمک به تشخیص دقیق‌تر مشکلات، به هیچ وجه بدون دستور پزشک توصیه نمی‌شود.

این پزشک است که تشخیص می‌دهد آیا فرد گزینه مناسبی برای این نوع سونوگرافی است یا خیر و بدون نظر پزشک، انجام این فرآیند توصیه نمی‌شود.

در حقیقت اگر بدون توجه به توصیه‌های پزشک و به دلیل مسائل مختلف دنبال چنین آزمایشاتی باشید، ممکن است سلامتی جنین و حتی خود را به خطر بیندازید و با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شوید.

بنابراین همواره طبق نظر و دستور پزشک متخصص و باتجربه عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *