منوی دسته بندی

سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی یکی از موارد ضروری برای بررسی رشد جنین در دوران بارداری است. پزشکان به کمک سونوگرافی می‌توانند محل قرارگیری جنین و جفت را بررسی و همچنین تاریخ زایمان را مشخص کنند. اما سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری چه اهمیتی دارد و چگونه انجام می‌شود؟ امروز قصد داریم درباره پاسخ این سوال صحبت کنیم و نکات سونوگرافی‌های 3 ماه سوم بارداری را شرح دهیم. پس اگر قصد جمع‌آوری اطلاعات درباره این موضوع را دارید، توصیه می‌شود که این مقاله را تا پایان بخوانید.

هدف از انجام سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری چیست؟

مهم‌ترین هدف انجام سونوگرافی‌های 3 ماه سوم بارداری بررسی نحوه رشد جنین و سلامت اعضای بدن و همچنین بررسی موقعیت جفت و محل قرارگیری جنین در رحم است. جنین در 3 ماه سوم بارداری تقریبا به طورکامل رشد می‌کند، بنابراین ضروری است که از طریق سونوگرافی اعضای بدن اندازه‌گیری و معاینه شوند.

نکته دیگر بررسی جفت است که پزشک توسط سونوگرافی بررسی می‌کند که جفت پایین‌تر از حد معمول و نزدیک به دهانه رحم نباشد. اما مهم‌ترین موردی که پزشک از طریق سونوگرافی آن را بررسی می‌کند، محل قرارگیری جنین و چرخش او است. اگر سر جنین به سمت دهانه رحم نچرخیده باشد، زایمان طبیعی امکان‌پذیر نیست و مادر باید سزارین شود. بنابراین سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری نوع زایمان را نیز مشخص می‌کند.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری

3 ماه سوم بارداری از هفته بیست و پنجم شروع می‌شود و سونوگرافی‌های مربوط به آن نیز از همان هفته قابل انجام دادن هستند. اما بسته به نوع سونوگرافی و شرایط بدنی هر فرد، زمان انجام سونوگرافی‌ها متفاوت خواهد بود. مثلا سونوگرافی غربالگری 3 ماه سوم بارداری معمولا از هفته سی‌ام به بعد انجام خواهد شد. به طورکلی بهترین زمان برای انجام سونوگرافی در 3 ماه سوم از هفته بیست و ششم شروع می‌شود.

 سونوگرافی غربالگری در 3 ماه سوم بارداری

سونوگرافی غربالگری در 3 ماه سوم معمولا از هفته سی‌ام به بعد بسته به شرایط بدنی مادران باردار معمولا هر 2 هفته یک بار باید انجام شود. غربالگری برای اندازه‌گیری و بررسی سایز جنین، وضعیت جفت، محل قرارگیری جنین، معاینه سیستم عصبی و ستون فقرات جنین به کار می‌رود. به طورکلی سونوگرافی غربالگری از مهم‌ترین و ضروری‌ترین سونوگرافی‌های دوران بارداری محسوب می‌شود و تمام مادران باردار باید آن را انجام دهند.

انجام تست بیوفیزیکال

سونوگرافی یا تست بیوفیزیکال یکی از روش‌های پیشرفته پزشکی برای بررسی سلامت جنین است و باید در 3 ماه سوم بارداری انجام شود. این سونوگرافی در دو مرحله انجام می‌شود و برای افرادی که سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس داشته‌اند، بسیار ضروری است. تست بیوفیزیکال معمولا از هفته سی و دوم بارداری به بعد باید انجام شود و برای مادران باردار بالای 35 سال نیز معمولا ضروری است.

سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی

سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی در 3 ماه سوم بارداری انجام می‌شود. این سونوگرافی تصاویر واضحی از جنین ارائه می‌دهد و بسیاری از مشکلات و نقص‌های جسمی جنین مانند مشکلات نخاعی و ستون فقرات را نشان خواهد داد.

دیگر مواردی که در سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی نشان داده می‌شوند، عبارتند از تصاویر دقیق از اندام‌های جنین، تعیین جنسیت جنین به طوردقیق، تشخیص مشکلات سیستم عصبی جنین و نمایش مشکلات ژنتیکی. بنابراین سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی یکی ‌دیگر از روش‌های پیشرفته و مهم پزشکی برای معاینه جنین در 3 ماه سوم بارداری است.

انجام سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی در 3 ماه سوم بارداری

رشد جنین در 3 ماه سوم بارداری چگونه است؟

رشد جنین از هفته بیست و چهارم به بعد و ورود به 3 ماه سوم بیشتر شده و کم‌کم کامل می‌شود. پس از هفته بیست و هفتم موهای جنین کاملا رشد می‌کند و چشمان او باز می‌شود، ماهیچه‌ها و استخوان‌های جنین کاملا شکل می‌گیرند و اجزای چهره مانند بینی و لب کاملا تشکیل می‌شود.

سپس انگشت‌ها و ناخن‌های جنین فرم می‌گیرد و جنین هر روز بیشتر از قبل وزن‌گیری خواهد کرد. در نهایت مغز جنین کامل می‌شود و جنین توانایی شنیدن صداهای اطراف را پیدا می‌کند. بنابراین انجام سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری ضروری می‌شود، زیرا جنین به یک انسان کامل تبدیل شده و نیاز به معاینه دارد.

سونوگرافی بیومتری در 3 ماه سوم بارداری چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی بیومتری نیز از موارد ضروری و مهم در 3 ماه سوم بارداری است و از هفته بیست و هشتم به بعد برای اندازه‌گیری اعضای بدن جنین و بررسی سلامت سیستم عصبی به کار می‌رود. این سونوگرافی باید توسط تمام زنان باردار انجام شود و شرایط خاصی ندارد. مزیت مهمی که این سونوگرافی دارد، دقت بالای آن است که باعث می‌شود پزشکان نتایج بهتری از آن دریافت کنند.

سخن نهایی

انجام منظم سونوگرافی به طور منظم و تحت نظر پزشک به رشد و سلامت جنین و مادر کمک زیادی می‌کند. سونوگرافی 3 ماه سوم بارداری نیز اهمیت زیادی دارد و انجام آن ضروری است. در این مقاله تلاش کردیم تمام سونوگرافی‌هایی که در دوران بارداری باید انجام شوند را به طور کامل توضیح دهیم که تمام زنان باردار از آن‌ها آگاه شوند. پس پیشنهاد می‌شود که درکنار مشورت از دکتر نبی پور و استفاده از سیستم های پیشرفته سونوگرافی ایشان از مطالب این مقاله نیز استفاده کنید و دوران 3 ماه سوم بارداری خود را به راحتی سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *