منوی دسته بندی

سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری چه کاربردی دارد؟

مراقبت‌های دوران بارداری نقش مهمی بر سلامت مادر و جنین دارد. سونوگرافی یکی از روش‌های معایناتی و مراقبتی پراهمیت در دوران بارداری است که باید تحت نظر پزشک به طورمنظم انجام شود. مطلبی که امروز می‌خواهیم بررسی کنیم در زمینه سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری و اهمیتی که بر سلامت جنین دارد، است. در 3 ماه دوم بارداری چندین سونوگرافی باید انجام شود که پزشک بتواند رشد جنین را تحت نظر داشته باشد و مراقبت‌های لازم را به مادر توضیح دهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها دنبال کنید و از نکته‌های مفید آن استفاده کنید.

اهمیت سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری

3 ماه دوم بارداری که از هفته چهاردهم شروع می‌شود، نیازمند معاینه‌های بیشتر پزشک است. مهم‌ترین اعضای بدن جنین مانند کلیه‌ها، دستگاه تنفسی، پوست و موی جنین و سیستم عصبی در 3 ماه دوم بارداری تشکیل می‌شوند.

بنابراین انجام منظم سونوگرافی برای بررسی رشد این اعضا ضروری است. همچنین بررسی تحرک جنین در 3 ماه دوم نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا استخوان‌ها رشد می‌کنند و جنین باید بتواند دست و پاهای خود را تکان دهد. پس سونوگرافی‌های 3 ماه دوم بارداری باید به طورمنظم انجام شود.

اهمیت سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری

سونوگرافی غربالگری

سونوگرافی غربالگری یکی از معاینات ضروری در کل دوران بارداری محسوب می‌شود و در 3 ماه دوم بارداری نیز باید به طورمنظم انجام شود. غربالگری معمولا از هفته پانزدهم به بعد انجام می‌شود و برای بررسی نقص‌های سیستم عصبی و مغز جنین کاربرد دارد. درکنار سونوگرافی غربالگری انجام آزمایش خون نیز ضروری است که معمولا قبل از غربالگری انجام می‌گیرد.

سونوگرافی بررسی دیابت بارداری

بیشتر زنان باردار در 3 ماه دوم بارداری ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند. بررسی دیابت بارداری از طریق آزمایش قندخون و سونوگرافی انجام می‌شود. این آزمایش معمولا پس از هفته بیستم بارداری انجام می‌شود و برای تمام مادران باردار ضروری است. زیرا دیابت بارداری باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رشد جنین می‌شود. بنابراین سونوگرافی بررسی دیابت نیز در 3 ماه دوم بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود.

تشخیص دیابت در سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری

اهمیت سونوگرافی آنومالی در 3 ماه دوم

سونوگرافی آنومالی در 3 ماه دوم و پس از هفته شانزدهم بارداری انجام می‌شود. به کمک این سونوگرافی پزشک اعضای بدن جنین مانند قلب و کلیه و مغز جنین را بررسی می‌کند و پس از اندازه‌گیری اعضای بدن نتیجه چگونگی رشد اعضای بدن جنین را مشخص خواهد کرد. مورد دیگری که پزشک در سونوگرافی آنومالی بررسی می‌کند، وضعیت جفت جنین و همچنین بند ناف است. پس انجام سونوگرافی آنومالی نیز از موارد ضروری 3 ماه بارداری محسوب می‌شود.

تعیین جنسیت

جنسیت جنین از طریق سونوگرافی پس از هفته شانزدهم در 3 ماه دوم بارداری انجام می‌شود. از آنجایی که در 3 ماه دوم بارداری بیشتر اعضای بدن جنین مانند دست و پا، چشم‌های جنین، سیستم عصبی و ستون فقرات، کلیه‌ها و مثانه جنین شکل می‌گیرند، تعیین جنسیت جنین نیز امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین یکی‌دیگر از مهم‌ترین قسمت سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری تشخیص جنسیت جنین است.

آزمایش تشخیص عفونت و کم‌خونی

این آزمایش معمولا در هفته‌های پایانی 3 ماه دوم بارداری در کنار سونوگرافی انجام می‌شود و برای تشخیص عفونت ادراری در مادر یا کم‌خونی به کار می‌رود. این آزمایش تست کومبس نام دارد و هدف از انجام آن جلوگیری از به وجود آمدن عوارض عفونت و کم‌خونی بر جنین است. کم‌خونی و عفونت ممکن است به زایمان زودرس یا کم‌وزنی شدید جنین منجر شود. پس توصیه می‌شود که تست کومبس نیز در دوران بارداری انجام گیرد.

تست تشخیص مشکلات کروموزومی

این آزمایش پس از هفته چهاردهم بارداری و در اولین روزهای 3 ماه دوم بارداری درکنار غربالگری انجام می‌شود. نحوه انجام این آزمایش بدین گونه است که پزشک با بررسی مقداری از مایع درون کیسه آب اختلالات کروموزومی یا عفونت‌ها را شناسایی می‌کند. این آزمایش معمولا با نام تست آمنیوسنتز شناخته شده و درکنار سونوگرافی غربالگری باید انجام شود تا نتایج بهتری از وضعیت رشد جنین حاصل شود.

تست تشخیص مشکلات کروموزومی در کنار انجام سونوگرافی

بررسی ضربان قلب جنین

یکی دیگر از مواردی که  از ابتدای بارداری بررسی می‌شود و از هفته دوازدهم به بعد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، گوش دادن به ضربان قلب جنین است. بررسی این کار از طریق سونوگرافی داپلر صورت می‌گیرد. سونوگرافی داپلر برای بررسی جریان خون جنین و کنترل ضربان قلب کاربرد زیادی دارد.

پزشک با استفاده از سونوگرافی داپلر در 3 ماه دوم بارداری از طریق گوش دادن به ضربان قلب و بررسی وضعیت آن نحوه قرارگیری جنین و تاریخ زایمان را می‌تواند تشخیص دهد. پس یکی‌دیگر از مهم‌ترین موارد قابل توجه در سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری گوش دادن به ضربان قلب جنین است.

دریافت مشاوره در کنار انجام سونوگرافی‌های مهم

دریافت مشاوره از متخصص در کنار انجام سونوگرافی بر سلامت مادر و جنین تاثیر زیادی دارد. پس از هفته بیست و چهارم و پایان 3 ماه دوم بارداری امکان وقوع مشکلاتی مانند پارگی کیسه آب و زایمان زودرس وجود دارد.

بنابراین توصیه می‌شود که زنان باردار درکنار انجام سونوگرافی‌های مهم از مشاوره پزشک نیز بهره‌مند شوند و از علائم و نشانه‌های هرگونه مشکل در روند رشد جنین آگاه شوند. همچنین دریافت برنامه غذایی مناسب نیز بر روند رشد جنین تاثیر دارد و باعث زایمان راحت‌تر نیز می‌شود.

کلام آخر

انجام سونوگرافی و رعایت نکات مراقبتی در دوران بارداری باعث رشد مناسب جنین و سلامت مادر می‌شود. از آنجایی که در 3 ماه دوم مهم‌ترین اعضای بدن مانند قلب و کلیه‌ها و سیستم عصبی و تنفسی جنین تشکیل می‌شوند، انجام سونوگرافی 3 ماه دوم بارداری برای معاینه و بررسی این اعضا ضروری است.

دکتر عباس نبی پور دارای پیشرفته ترین دستگاه های سونوگرافی هستند و می توانند به مادران باردار کمک کنند که 3 ماه دوم بارداری را به راحتی طی کرده و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند. در این مقاله سعی کردیم که نکات و انواع سونوگرافی‌های مهم 3 ماه بارداری را به طورکامل شرح دهیم که مادران باردار و افراد دیگری که قصد داشتن فرزند را دارند، از مطالب آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *