منوی دسته بندی

سونوگرافی چشم چیست؟

انواع بیماری‌های چشم نیاز به شیوه‌های معاینه متفاوت دارند. در هر کدام از این روش‌ها، اطلاعات متفاوتی به دست می‌ آید که برای بیماری‌های متفاوتی استفاده می‌شود. سونوگرافی چشم یکی از مواردی است که برای تشخیص و پیگیری روند پیشروی بیماری استفاده می‌شود.

در سونوگرافی چشم با استفاده از امواج صوتی که فرکانس بالایی دارند؛ از چشم و حفره‌ای که چشم در آن قرار دارد، تصاویر دقیقی تهیه می‌کنند. این تصاویر نسبت به معاینه معمولی پزشک، اطلاعات دقیق‌تری درباره چشم می‌دهد. پزشک متخصص و یا تکنسین سونوگرافی این روش را برای مطالعاتی روی چشم انجام می‌دهند.

در این مطلب قصد داریم به سوال سونوگرافی چشم چیست؟، پاسخ دهیم. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دلیل استفاده از سونوگرافی چشم چیست؟

هنگامی که با معاینات عادی دلیل آسیب چشم معلوم نشود، پزشک سونوگرافی را تجویز می‌کند. همچنین اگر اخیرا ضربه‌ای به چشم وارد شده باشد، این آزمایش برای بررسی دقیق آسیب‌ها توصیه می‌شود.

تصویر به دست آمده از سونوگرافی چشم و چگونگی قرار گیری نازل به روی چشم

بیماری‌های چشمی هستند که برای درسترسی به روند پیشرفت و به طور کلی اطلاعات آنها، از سونوگرافی چشم استفاده می‌شود. بیماری‌هایی مانند، تومورها، وجود مواد خارجی در چشم و جدا شدن شبکیه چشم.

برای تشخیص یا پیگیری بیماری‌هایی که در زیر آمده‌اند از سونوگرافی چشم استفاده می‌شود.

  • گلوکوم: این بیماری به تدریج پیشرفت می‌کند و کم کم بینایی را کاهش می‌دهد.
  • آب مروارید: این بیماری روی عدسی چشم تاثیر دارد و به تدریج آن را تار می‌کند.
  • کاشت لنز: برخی مواقع نیاز است که لنز طبیعی که روی چشم قرار دارندبرداشته شود و جای ان لنز مصنوعی گذاشته شود.

همچنین سونوگرافی برای بررسی وضعیت، ابعاد و  مقدار فضایی که تومور چشم در کاسه چشم اشغال کرده است استفاده می‌شود و مشخص می‌کند که از چه درمانی برای رفع و جلوگیری از پیشروی آن باید استفاده کرد.

مراحل آماده سازی بیماری برای سونوگرافی چشم چیست؟

برای این نوع آزمایش، نیاز به آمادگی خاصی ندارید. در طی زمان سونوگرافی، بیمار هیچ دردی را حس نمی‌کند. البته از قطره‌هایی برای کاهش درد احتمالی و بی حس شدن چشم بیمار استفاده می‌شود که بعد از گذشت مدت زمانی اثر آنها از بین می‌رود.

این آزمایش تاثیری روی مردمک چشم ندارد یعنی آن را بزرگ و گشاد نمی‌کند. البته به دلیل قطره‌هایی که استفاده می‌شود، ممکن است تاری دید پیدا کنید. درست است که نیم ساعت بعد از سونوگرافی امکان رانندگی وجود دارد، اما بهتر است که فرد دیگری شما را همراهی کند.

دارویی که برای سونوگرافی در چشم می‌ریزند، برای مدتی بی حسی در چشم ایجاد می‌کند. در این حالت مانند قبل چشم خود را حس نمی‌کنید، در نتیجه اگر اشتباهی چیزی به قرنیه بخورد متوجه آن نمی‌شوید. پس بهتر است تا زمان از بین رفتن کامل بی حسی، چشم خود را مالش ندهید و چیزی به آن نزدیک نکنید.

پزشک از بیمار می‌خواهد که در طی سونوگرافی چشم خود را بسته نگه دارد و آن را حرکت دهد

روش کار سونوگرافی چشم چگونه است؟

قبل از انجام این آزمایش، لازم است که بدانید شیوه انجام سونوگرافی چشم چیست. سونوگرافی چشم در دو مرحله انجام می‌شود. در مجموع دو مرحله حدود 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

مرحله اول: اسکن A

در این مرحله پزشک یا اپراتور سونوگرافی، اندازه چشم را به دست می‌آورد. اندازه‌ای که در این مرحله به دست می‌آید، برای کاشت لنز در بیماری مانند آب مروارید استفاده می‌شود.

برای انجام این آزمایش باید صاف روی صندلی بنشینید. چانه و پیشانی را روی دستگاه قرار می‌دهید و دستگاه سونوگرافی در حالی که به روغن مخصوص خود آغشته شده است، روی قسمت بیرونی چشم جابجا می‌شود.

البته برای این مرحله می‌توانید دراز بکشید. در این حالت، باید روی چشم ظرف پر از آب قرار بگیرد.

مرحله دو: اسکن  B

در اسکن B، فضای پشت چشم دیده می‌شود. بیماری آب مروارید و برخی از این قبیل بیماری‌ها، دسترسی به پشت چشم را دشوار می‌کند. همچنین از این اسکن برای تشخیص بیماری‌هایی مانند تومور و جداشدگی شبکیه استفاده می‌کنند.

برای انجام این نوع اسکن، باید چشمان خود را ببندید. پزشک ژل مخصوص را روی پلک شما می‌زند و از شما می‌خواد تا علاوه بر بسته نگه داشتن چشم، آن را به جهت‌های مختلف بچرخانید. پزشک در این حالت با پراب به قسمت‌های مختلف چشم دسترسی پیدا می‌کند.

تشخیص وجود جسم خارجی در چشم با استفاده از سونوگرافی چشم

شیوه بررسی نتایج سونوگرافی چشم چیست؟

در اسکن A پزشک بررسی می‌کند که آیا اندازه چشم طبیعی است یا خیر.

در اسکن B پزشک تمامی اطلاعات ساختار چشم را که از سونوگرافی به دست آورده با حالت طبیعی، بررسی می‌کند. در صورت مغایرت، پزشک به دنبال دلیل آن می‌گردد.

وجود موارد زیر در اسکن B مشخص می‌شود:

  • اگر جسم خارجی در چشم وجود داشته باشد.
  • اگر در چشم کیست وجود داشته باشد.
  • اگر چشم ورم داشته باشد.
  • اگر شبکیه از چشم جدا شده باشد .
  • اگر بافت چشم در اثر ضربه آسیب دیده باشد.
  • اگر زجاجیه دچار خونریزی شده باشد.
  • اگر سرطان در قسمت‌هایی مانند شبکیه، زیر شبکیه و قسمت‌های دیگر چشم وجود داشته باشد.

بعد از این بررسی‌ها در صورت وجود بیماری، پزشک اقدام به شروع درمان می‌کند.

مشاهده وجود تومور سرطانی در چشم با استفاده از سونوگرافی چشم

سخن پایانی

حال که دانستید سونوگرافی چشم چیست و با مراحل آن آشنا شدید، لازم است بدانید که سونوگرافی چشم خطری برای چشم ندارد و می‌توانید با خیال آسوده آن را انجام دهید. پزشک متخصص با توجه به شرایط شما و بیماری که دارید، ممکن است هر چند وقت یکبار سونوگرافی را تجویز کند. سعی کنید به بیماری چشم اهمیت دهید زیرا چشم عضوی حساس از بدن است و  برخی از آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود، در صورتی که دیر پیگیری شود، خطرات جبران ناپذیری به آن وارد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *