منوی دسته بندی

آنژیوگرافی چشم چیست؟

آنژیوگرافی چشم

امروزه چشم پزشکان نسبت به قبل برای تشخیص بیماری‌های چشم، امکانات بیشتری دارند. پیشرفت تکنولوژی به تشخیص به موقع و درمان به موقع بیماری‌های چشمی کمک زیادی کرده است.

آنژیوگرافی چشم یا آنژیوگرافی فلورسین، روشی برای عکاسی از رگ‌های خونی چشم است. در این روش رنگ فلورسنت به خون تزریق می شود تا رگ‌های چشم برجسته شوند.

کاربرد این آزمایش، مدیریت اختلالات چشمی است. پزشک با قصد مشخص کردن درمان یا بررسی عروق پشت چشم این آزمایش را تجویز می‌کند.

اما آنژیوگرافی چشم چیست؟ پزشک چه زمانی آن را تجویز می‌کند؟ در این مطلب قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

آنژیوگرافی چشم چه چیز را نشان می‌دهد؟

این آزمایش برای تعیین میزان خون موجود در رگ‌ها استفاده می‌شود. اختلالاتی مانند دیژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی با این آزمایش قابل بررسی هستند. در ادامه این دو بیماری را معرفی می‌کنیم.

تصویر رگ‌های چشم به دست آمده از آنژیوگرافی چشم

دیژنراسیون ماکولا چیست؟

دیژنراسیون ماکولا یا تخریب لکه زرد شبکیه، بیماری است که روی لکه زرد تاثیر می‌گذارد. لکه زرد قسمتی از چشم است که عمل فوکوس کردن چشم روی جزئیات را انجام می‌دهد. این اختلال آرام آرام شکل می‌گیرد.

در این بیماری، بینایی فرد در خطر است و به دلیل محسوس نبودن تغییرات، گاهی منجربه کوری می‌شود. همانطور که گفتیم این بیماری روی دید با جزئیات و متمرکز تاثیر دارد. مشکلاتی مانند ندیدن به وضوح اشیا، مشکل در هنگام رانندگی، خواندن کتاب، تماشای تلوزیون عوارض این بیماری است.

 رتینوپاتی دیابتی چیست؟

رتینوپاتی دیابتی یا شبکه رنجور دیابتی، بیماری است که در اثر دیابت اتفاق می‌افتد. همانطور که می‌دانید بیماری دیابت روی رگ‌ها و به خصوص رگ‌های چشم تاثیر منفی زیادی دارد. در این بیماری رگ‌های خونی پشت شبکیه آسیب دائمی می‌بیند. کارکرد شبکیه در چشم تبدیل سیگنال‌ها و نورها از طریق عصب بینایی به مغز است.

این بیماری دو نوع اختلال ایجاد می‌کند:

  • رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو که در اوایل بیماری رخ می‌دهد.
  • رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو که در نوع پیشرفته آن اتفاق می افتد.

در رتینوپاتی دیابتی، تاثیر آنژیوگرافی چشم چیست؟

آنژیوگرافی چشم برای بررسی رگ‌های چشم شبکیه استفاده می‌شود. پزشک با بررسی رگ‌ها و میزان آسیب، تشخیص می‌دهد که آیا بیماری به درمان جواب می‌دهد یا خیر.

تغییرات رگ‌های چشم در اثر بیماری رتینوپاتی دیابتی و مشاهده آنها در آنژیوگرافی چشم

مراحل آمادگی برای آنژیوگرافی چشم چیست؟

بعد از آنژیوگرافی به دلیل اینکه مردمک چشم تا 12 ساعت متورم و باز است، توانایی رانندگی ندارید، بنابراین هماهنگ کنید که کسی همراه شما باشد.

قبل از آزمایش باید با پزشک خود درباره تمامی داروها (حتی بدون نسخه‌ها)، داروهای گیاهی و مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید، صحبت کنید. همچنین حساسیت‌ها مخصوصا حساسیت به ید باید بیان شود.  نگفتن حساسیت‌ها و انواع داروها قبل از آنژیوگرافی، شاید عوارض جبران ناپذیری برای بدن بیمار ایجاد کند.

همچنین نباید در طی آزمایش از لنز تماسی استفاده کنید، زیرا در نتیجه به دست آمده از آنژیوگرافی چشم اختلال ایجاد می‌کند.

مراحل انجام آنژیوگرافی چشم چیست؟

برای شروع آزمایش پزشک ابتدا قطره‌ای برای باز شدن مردمک چشم در چشم می‌ریزد. بعد از آن برای ثابت ماندن کامل سر، باید سر و شانه خود را روی دوربین قرار دهید.

پزشک تعدادی عکس از چشم شما می‌گیرد و بعد از این مرحله وارد مرحله تزریق می‌شوید.

پزشک فلورسین را به رگ‌های چشم تزریق می‌کند. فلورسین به داخل رگ‌های شبکه حرکت می‌کند و آنها نمایان می‌شوند. در این زمان پزشک عکس‌هایی از رگ‌های چشم می‌گیرد.

خطرات آنژیوگرافی چشم چیست؟

یکی از معمول‌ترین عوارض این آزمایش، حالت تهوع و استفراغ است. البته ممکن است خشکی دهان و یا زیاد شدن بزاق را هم تجربه کنید. بالا رفتن ضربان قلب و عطسه از دیگر عوارض این آزمایش هستند.

البته در مواردی ممکن است بدن واکنش آلرژیک شدیدی نشان بدهد. دراین حالت عوارضی مانند تورم حنجره، مشکل تنفسی، بیهوشی و ایست قلبی ممکن است ایجاد شود.

افراد باردار نباید این آزمایش را انجام دهند، زیرا از عوارض آن روی جنین هنوز اطلاعاتی به دست نیامده است و ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای جنین و مادر و حتی نوزاد بعد از به دنیا آمدن ایجاد شود.

دستگاه آنژیوگرافی چشم

نتایج آنژیوگرافی چشم به چه صورت است؟

بعد از بررسی آزمایشات، سوال اینجاست که نتایج آنژیوگرافی چشم چیست؟

نتیجه عادی

اگر پزشک در بررسی رگ‌های چشم هیچ انسداد، شکل و اندازه غیرعادی در رگ‌ها نبیند، چشم سالم است و نیاز به درمانی ندارد. البته شاید در مواقعی پزشک آنژیوگرافی مجدد را برای چند ماه بعد توصیه کند.

نتیجه غیرعادی

اگر در عکس‌های آنژیوگرافی چشم، پارگی، آسیب و انسداد در رگ‌ها وجود داشته باشید، ابتدا پزشک به داشتن بیماری‌هایی مانند مشکل گردش خون، سرطان، فشار خون بالا، تومور، آسیب به مویرگ‌های شبکیه،تورم دیسک بینایی، دیژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی مشکوک می‌شود. در نتیجه باید برای سایر انواع آزمایش و درمان اقدام کنید.

بعد از آنژیوگرافی چشم چه اتفاقی برای چشم می‌افتد؟

حال باید بدانید که بعد از انجام این آزمایش تاثیر آنژیوگرافی چشم چیست. بعد از این آزمایش، تا 12 ساعت بعد، مردمک چشم باز می‌ماند. همچنین فلورسین موجود در خون باعث می‌شود تا رنگ ادرار تا زمان دفع کامل از بدن، به رنگ نارنجی تبدیل شود.

همچنین برای تشخیص درست و کامل بیماری، پزشک انواع دیگر آزمایش‌ها را تجویز می‌کند.

بررسی رگ‌های در عکس‌های به دست آمده از آنژیوگرافی چشم

سخن پایانی

سلامت چشم از مهم‌ترین نکاتی است که باید همه، مخصوصا افرادی که بیماری‌هایی دارند که ممکن است برای چشم خطراتی داشته باشد، به آن توجه کنند. چک آپ چشم به طور مرتب یکی از راه‌های جلوگیری از شدید نشدن بیماری است. شاید قبل از این مطلب نسبت به آنژیوگرافی چشم ناآگاه بودید. اما حال با دانستن اینکه آنژیوگرافی چشم چیست، با اطمینان خاطر از این خدمات پزشکی استفاده کنید و هرچه سریع‌تر مراحل درمان را آغاز کنید تا با مشکلات زیاد و غیرقابل جبران چشمی مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *