منوی دسته بندی

آمادگی لازم پیش از سونوگرافی شامل چه اقداماتی است؟

سونوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری است که برای تشخیص بیماری به پزشک کمک می‌کند. در این روش از نقاط مختلف بدن تصاویری بدست می‌آید. آمادگی لازم پیش از سونوگرافی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد.

در صورت رعایت این دستورالعمل‌ها مشکلی در روند معاینه پیش نمی‌آید. همچنین تصاویر بدست آمده وضوح و کیفیت بهتری دارند. بنابراین تمام این اقدامات به پروسه تشخیص موثر بیماری به پزشک کمک می‌کند. در مقاله پیش‌رو برخی از کارهایی را که باید قبل از انجام آزمایشات انجام دهید، شرح داده شده است.

آمادگی لازم پیش از سونوگرافی چیست؟

آمادگی لازم پیش از سونوگرافی چگونه بدست می‌آید؟

برای کسب دقیق‌ترین نتایج از آزمایشات باید اقداماتی را برای نوع خاص سونوگرافی خود انجام دهید. مراحلی که برای آماده شدن برای سونوگرافی باید صورت گیرد، به ناحیه یا اندام در حال بررسی بستگی دارد.

ممکن است که پزشک به شما بگوید که 8 الی 12 ساعت قبل از معاینه چیزی میل نکنید. پزشک این دستور را به خصوص اگر شکم بیمار دچار مشکل باشد، تجویز می‌کند. غذای هضم نشده باعث مسدود شدن امواج صوتی می‌شود، در نتیجه گرفتن تصویر واضح را برای تکنسین دشوار می‌سازد.

برای معاینه کیسه صفرا، کبد، لوزالمعده یا طحال ممکن است که به شما دستور غذایی خاصی داده شود. برای مثال باید عصر قبل از آزمایش غذای بدون چربی بخورید و سپس تا زمان انجام معاینه ناشتا باشید. با این وجود امکان نوشیدن آب و مصرف هر دارویی طبق دستور ادامه دارد.

برای معاینات دیگر ممکن است که از شما خواسته شود، مقدار زیادی آب بنوشید. در زمان مشخصی پیش از انجام سونوگرافی نیز دفع ادرار نداشته باشید که مشکلات موجود در ناحیه موردنظر بهتر در تصاویر دیده شوند.

همچنین حتما قبل از معاینه در مورد داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه یا مکمل‌های گیاهی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. مهم است که دستورالعمل‌های پزشک را به درستی دنبال کنید. بنابراین قبل از انجام سونوگرافی هر سوالی دارید، از او بپرسید.

سونوگرافی حداقل خطرات را برای شما به همراه دارد. این روش برخلاف اشعه ایکس یا CT اسکن  از اشعه استفاده نمی‌شود. به همین دلیل انجام سونوگرافی در دوران بارداری برای بررسی جنین در حال رشد مشکلاتی به وجود نمی‌آورد. در ادامه برخی از فعالیت‌هایی که برای هر یک از آزمایشات صورت گرفته با استفاده از این روش باید انجام شود، ارائه شده است.

برای سونوگرافی از نواحی مختلف بدن امکان مراجعه به موسسه سونوگرافی و رادیولوژی دکتر عباس نبی‌پور وجود دارد.

اقدامات ضروری برای آمادگی لازم پیش از سونوگرافی

اقدامات ضروری برای آماده‌سازی سونوگرافی شکم

آمادگی لازم پیش از سونوگرافی شکم شامل کارهای زیر است:

  • عصر قبل از انجام معاینه غذای کم چرب بخورید. غذاهای سرخ شده و چرب و همچنین لبنیات مصرف نکنید؛
  • 12 ساعت قبل از حضور در جلسه آزمایش هیچ غذا یا نوشیدنی میل نکنید؛
  • اگر داروهایی دارید که مصرف آن‌ها ضروری است، هنگام خوردن آن‌ها فقط مقدار کمی آب بنوشید.

فعالیت‌های لازم به منظور کسب آمادگی برای انجام سونوگرافی لگن

کارهایی که باید پیش از انجام سونوگرافی لگن انجام دهید، نیز به شرح زیر است:

  • در روز انجام معاینه همه وعده‌های غذایی خود را طبق معمول بخورید. در این روش منعی برای خوردن و آشامیدن وجود ندارد؛
  • ممنوعیت‌های دارویی نیز در سونوگرافی شکم وجود ندارد. بنابراین به خوردن تمام داروهایی ادامه دهید که معمولا در طول روز مصرف می‌کنید؛
  • حدود یک لیتر مایع (آب، آبمیوه یا نوشابه) را در عرض 15 دقیقه یک ساعت قبل از زمان معاینه بنوشید؛
  • یکی از اقدامات مقتضی برای کسب آمادگی لازم پیش از سونوگرافی لگن خالی نکردن مثانه است. در این روش مثانه باید پر باشد.

اقدامات قبل از سونوگرافی خانم‌های باردار

اگر خانمی در 12 هفته اول بارداری قرار دارد، برای انجام سونوگرافی باید مثانه خود را پر نگه دارد. برای ماه‌های بالاتر نیازی به پر بودن مثانه پیش از انجام معاینه نیست.

مراحل پیش از سونوگرافی بیماری‌های کلیه، نارسایی کلیوی و حفره صفاقی

مراحل آماده‌سازی سونوگرافی برای مشکلات کلیه، نارسایی کلیوی و حفره صفاقی خلفی شامل موارد زیر است:

  • برای انجام این روند تشخیص بیماری، نیازی نیست که ناشتا باشید. بنابراین بهتر است که همه وعده‌های غذایی خود را مانند روزهای دیگر بخورید؛
  • تمام داروهای خود را طبق معمول مصرف کنید؛
  • یک ساعت قبل از جلسه معاینه در حدود 0.2 لیتر مایع (آب، آبمیوه یا نوشابه) بنوشید؛
  • همچین قبل از انجام معاینه، مثانه خود را خالی نکنید.

خوشبختانه بدست آوردن آمادگی لازم پیش از سونوگرافی کلیه کودکان نیازمند هیچ کار خاصی نیست. با این وجود در صورت مشاهده خون در ادرار کودک باید مثانه او برای بررسی پر باشد.

آمادگی لازم پیش از سونوگرافی نتایج را دقیق‌تر می‌کند.

اقدامات لازم به منظور آماده‌ شدن برای بیوپسی با کمک سونوگرافی

برای اینکه بیوپسی با کمک سونوگرافی (Ultrasound Guided Biopsy) انجام دهید، باید کارهایی به منظور آماده‌سازی صورت گیرد.

از مصرف آسپرین یا فرآورده‌های آن مانند ایبوپروفن، موترین، ادویل، آلو، اکسدرین، بافرین و پلاویکس از 5 روز قبل از انجام آزمایش بپرهیزید. همچنین در این مدت داروهای رقیق‌کننده خون همچون کومادین و هپارین را نیز مصرف نکنید. البته لازم به ذکر است که قبل از قطع هر دارویی باید با پزشک مشورت کنید.

کارهای لازم پیش از آسپیراسیون کیست با کمک سونوگرافی

آسپرین یا فرآورده‌های آن مانند ایبوپروفن، موترین، ادویل، آلو، اکسدرین، بافرین و پلاویکس را 3 روز قبل از انجام معاینه نخورید. همینطور در این دوران داروهای رقیق‌کننده همانند کومادین و هپارین را قطع کنید. البته به یاد داشته باشید که قطع هر دارویی باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

اقدامات مشترک بین سونوگرافی‌های مختلف

یکی از کارهایی که باید برای دستیابی به آمادگی لازم پیش از سونوگرافی انجام دهید، از بین بردن موهای زائد در ناحیه مدنظر است.

در صورت کم بودن تراکم مو در آن ناحیه از بدن که قصد بررسی آن را دارید، مشکلی در روند معاینه ایجاد نمی‌شود. اما اگر مو در نقطه موردنظر بیش از حد باشد، قبل از انجام سونوگرافی باید موها را بتراشید.

همچنین این آزمایش باید از روی پوست و با ژل مناسب انجام می‌شود. اگر ناحیه مورد بررسی دارای زخم باز باشد، امکان انجام سونوگرافی وجود ندارد. زیرا ژل استفاده شده عاملی برای تحریک یا افزایش عفونت زخم است. بنابراین بهتر است که حتما قبل از معاینه پزشک خود را از عمل‌های جراحی یا وجود زخم باز روی بدن خود مطلع کنید.

صحبت با پزشک برای آمادگی لازم پیش از سونوگرافی

کلام آخر

سونوگرافی روشی است که برای تشخیص بیماری اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. انجام اقداماتی به منظور کسب آمادگی لازم پیش از سونوگرافی به ایجاد تصاویری دقیق‌تر کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *