منوی دسته بندی

آشنایی با مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری مسئله مهمی برای بانوان محسوب می‌شود. رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی در دوران بارداری به رشد بهتر جنین و سلامت مادر کمک زیادی می‌کند. اما برای اینکه اقدامات مراقبتی تاثیرگذار باشند، باید به درستی و آگاهانه انجام شوند. در این مقاله قصد داریم در زمینه مراقبت‌های دوران بارداری صحبت کنیم. نکاتی که قرار است در این مقاله گفته شود، برای بانوان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند، بسیار مفید و کاربردی است. پس پیشنهاد می‌شود که در ادامه با ما همراه باشید و از این موضوع مهم آگاه شوید.

اهمیت مراقبت های بارداری بر سلامت جنین

مراقبت‌های دوران بارداری نقش مهمی بر رشد و تکامل جنین دارند. مادران باردار با رعایت نکات مراقبتی در زمان بارداری می‌توانند از مشکلاتی مانند نارس به دنیا آمد نوزاد و دردهای شدید هنگام زایمان پیشگیری کنند. نکته قابل توجه‌ای که بانوان باید آن را درنظر بگیرند، رعایت اصول مراقبتی پیش از بارداری است.

توصیه می‌شود که بانوان قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنند و شرایط بدنی خود را ارزیابی کنند. به طورکلی مشورت با پزشک پیش از بارداری به همه افراد توصیه می‌شود. اما برای بانوانی که دارای شرایط بدنی خاص و بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی هستند، ضرورت بیشتری دارد.

رعایت روش‌های مراقبتی نقش مهمی بر سلامت جنین دارد.

مصرف دارو با مشورت پزشک

در دوران بارداری مصرف هرگونه دارو فقط با مشورت پزشک مجاز است. مخصوصا داروهای بدون نسخه حتما باید با مشورت و تایید پزشک مصرف شوند. بنابراین زنان باردار تا زمان به دنیا آمدن فرزند فقط باید از داروهای تجویزی پزشک استفاده کنند. مصرف داروهای بدون نسخه شاید مشکلی برای مادر ایجاد نکنند، اما در مواردی مشاهده شده است که این داروها باعث بروز عوارض و صدمه به جنین شده‌اند.

انجام منظم آزمایش‌ها و مراجعه به پزشک

مهم‌ترین نکته در زمینه مراقبت های بارداری انجام آزمایش‌های خون و سونوگرافی و غربالگری است. این اقدامات برای بررسی وضعیت جنین ضروری هستند و معمولا تا هفته بیست و چهارم بارداری باید ماهی یک بار انجام شوند. پس از وارد شدن به هفته بیست و پنجم بنا به وضعیت بدنی مادر و جنین پزشک معمولا دفعات آزمایش‌ها را بیشتر می‌کند. به طورکلی مادر تا زمان متولد شدن نوزاد باید به طور منظم توسط پزشک ویزیت شود.

مراجعه به پزشک در دوران بارداری ضروری است.

چه آزمایش‌هایی باید در دوران بارداری انجام شوند؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد انجام برخی آزمایش‌ها در دوران بارداری برای بررسی وضعیت مادر و جنین ضروری است. از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که باید در دوران مراقبت های بارداری انجام شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش خون
  • آزمایش‌های مخصوص بیماری دیابت
  • آزمایش‌هایی که برای بررسی بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی انجام می‌گیرد
  • آزمایش بررسی کم‌خونی مادر
  • سونوگرافی و غربالگری
  • آزمایش‌هایی که برای بررسی وجود بیماری‌های مقاربتی و مشکلات ژن صورت می‌گیرند

متخصص زنان و زایمان پس از مشاهده نتیجه آزمایش‌های بالا و بررسی وضعیت جنین اقدامات لازم را انجام داده و بنا به ضرورت تعداد ویزیت‌ها و آزمایش‌های بعدی را کمتر یا زیادتر می‌کند.

برنامه غذایی زنان باردار

تغذیه مناسب مهم‌ترین قسمت مراقبت های بارداری محسوب می‌شود. مادران باید برنامه غذایی مناسبی را از پزشک دریافت و تمام موارد آن را رعایت کنند. اما به طورکلی برنامه غذایی و تغذیه مفید برای مادران باردار شامل موارد زیر است:

  • مصرف غذاهایی که دارای فیبر و موادمعدنی هستند مانند برنج و غلات
  • مصرف لبنیات و مایعات کافی
  • مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی
  • مصرف خوراکی‌هایی که سرشار از فولیک اسید هستند مانند حبوبات و گوشت قرمز
  • استفاده از میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند مانند پرتقال و توت فرنگی
  • مصرف خوراکی‌هایی که پروتئین زیادی دارند، مانند تخم‌مرغ و آجیل‌ها

در کنار مصرف منابع غذایی و خوراکی‌های بالا ممکن است، پزشک مصرف برخی مکمل‌های دارویی را نیز برای دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد جنین تجویز کند.

تغذیه مادر در دوران بارداری نقش مهمی برای سلامت جنین دارد.

آرامش ذهن و دوری از استرس و اضطراب

یکی از موارد مهم در زمینه مراقبت های بارداری کاهش استرس و اضطراب است. برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند مشکلات روحی بر جنین بی‌تاثیر است و جنین چیزی متوجه نمی‌شود، باید توجه کرد که مشکلات روحی می‌تواند صدمات زیادی به جنین وارد کنند.

استرس‌ها و ناراحتی‌های مادر ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود. برخی روانشناس‌ها نیز معتقد هستند که ریشه بسیاری از بیماری‌های روانی افراد به دوران جنینی مربوط می‌شود و از آن زمان در بیمار به وجود آمده است. پس ضروری است که مادران باردار از مواردی که باعث استرس و اضطراب می‌شوند، دور بمانند.

تحرک داشتن و انجام فعالیت‌های ورزشی

تحرک و ورزش در دوران بارداری با مشورت پزشک نتایج مفیدی را به دنبال دارد. فعالیت‌های بدنی در دوران بارداری به تناسب اندام و زایمان آسان‌تر کمک می‌کند و در رشد جنین نیز بی‌تاثیر نیست. تحقیقات نشان می‌دهند، زنانی که در دوران بارداری به اندازه کافی تحرک و فعالیت بدنی داشته‌اند، کمتر از سایرین درد زایمان را احساس کرده‌اند. بنابراین استفاده از برنامه ورزشی مناسب تحت نظر پزشک برای زنان باردار بسیار مفید است.

سخن نهایی

زایمان یکی از مواردی است که تحت نظر پزشک و مراقبت‌های فرد با درصد موفقیت بالایی قابل انجام است. برای اینکه بتوان از مشکلات جسمی و خطرهای احتمالی که ممکن است برای مادر و فرزند به وجود بیاید پیشگیری کرد، باید مراقبت های بارداری را انجام داد. این روش‌های مراقبتی تحت نظر متخصص زنان و زایمان به سادگی قابل مدیریت هستند. همچنین مادران باردار می‌توانند با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله و مراجعه به پزشک اقدامات لازم را انجام دهند و فرزند خود را با ایمنی بیشتری به دنیا بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *